Program for Forskning i Anvendt Aeroelasticitet
Projektet har udgjort en fase i det strategiske samarbejde mellem Risø DTU og vindmølleindustrien om udvikling af et aeroelastisk designkompleks. Der har bl.a. været arbejdet med følgende emner: 3D laminar/turbulent transitionsmodeller, aeroakustisk og aerodynamisk design af profil, udvikling af tykke profiler med ''high-lift devices'', kortlægning af den reelle risiko for stall-inducerede svingninger mod stilstand, effekten af vinge- og profil deformation samt dynamiske laster for hovedgear og drivtog.
Projektbeskrivelse
Det er projektets overordnede formal at sikre udviklingen af et aeroelastisk designkompleks, som kan danne grundlag for næste generation af multi-MW vindmøller og muliggøre udvikling i nye designretninger. Projektet udger et strategisk samarbejde mellem DTU/Risø og vindmølleindustrien, så et passende forhold mellem langsigtet strategisk forskning, anvendt forskning og teknologisk udvikling sikres. Projektet skal desuden ses i interaktion med andre projekter, samt støtte uddannelse inden for aeroelasticitet. Der vil saledes være resultatformidling til og fra andre forskningsprojekter uden for Det Aeroelastiske forskningsprogram, idet de udviklede aerodynamiske og aeroelastiske værktøjer og metoder vii blive integreret og nye forskningsresultater vii blive udnyttet mest muligt. Endelig vii projektet være vigtigt for M.Sc. og Ph.D. uddannelserne, da det strategiske samarbejde sikrer relevansen af de udførte studier og de udførte studier vil bidrage væsentligt til forskningen. Projektet vii således være centralt for at fastholde Danmarks enestående position inden for aerodynamisk og aeroe1astisk forskning som et element i visionen om Wind Power Hub". For projektperioden på 1 år defineres følgende konkrete milepæle: 1) Implementering, verifikation og demonstration af 3D laminar/turbulent transitionsmodeller 2) Aeroakustisk- og aerodynamisk design af profil 3) Udvikling af tykke profiler med 'high-lift-devices' 4) Kortlægning af den reelle risiko for stall-inducerede svingninger under stilstand 5) Effekten af vinge- og profildeformation samt topologioptimering af vingens hovedstruktur 6) Vurdering af tre-bladet bagløber koncept 7) Dynamiske laster for hovedgear og drivtog
Resultater
Projektet har udgjort en fase i det strategiske samarbejde mellem Risø DTU og vindmølleindustrien om udvikling af et aeroelastisk designkompleks. Der har bl.a. været arbejdet med følgende emner: 3D laminar/turbulent transitionsmodeller, aeroakustisk og aerodynamisk design af profil, udvikling af tykke profiler med ''high-lift devices'', kortlægning af den reelle risiko for stall-inducerede svingninger mod stilstand, effekten af vinge- og profil deformation samt dynamiske laster for hovedgear og drivtog. (Energi 10)
Key figures
Periode:
2008 - 2010
Bevillingsår:
2007
Egen finansiering:
2,40 mio.
Støttebeløb:
4,15 mio.
Støtteprocent:
63 %
Projektbudget:
6,55 mio.
Kategori
Oprindelig title
Program for Forskning i Anvendt Aeroelasticitet
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Vind
Journalnummer
33033-0266
Deltagere
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
No entries available. |
Kontakt
Kontakperson
Buhl, Thomas
Adresse
Risø DTU. Nationallaboratoriet for Bæredygtig Energi. Afdelingen for Vindenergi
Øvr. Partnere: Danmarks Tekniske Universitet. Institut for Mekanisk Teknologi (DTU Mekanik)
Email
thomas.buhl@risoe.dk