Den klimavenlige familie

Projektet vil kommunikere til 'familien Danmark' via DR, hvordan helt almindelige danske familier kan leve klimavenligt. Der udvikles et webbaseret katalog med energi- og klimavenlige tiltag, som testes i 100 familier og efterfølgende anvendes i en konkurrence mellem danske familier. Resultaterne verificeres gennem målinger
Radio og især tv kan i høj grad bruges til at nå et stort antal danskere – sandsynligvis også danskere uden særlig interesse for klimaområdet - hvis man kæder klimatemaet på programmer, der henvender sig til en bred målgruppe.
Projektbeskrivelse

Projektet vil kommunikere til 'familien Danmark' via DR, hvordan helt almindelige danske familier kan leve klimavenligt. Der udvikles et webbaseret katalog med energi- og klimavenlige tiltag, som testes i 100 familier og efterfølgende anvendes i en konkurrence mellem danske familier. Resultaterne verificeres gennem målinger

Resultater

I DR’s særlige Klimauge (uge 43 i 2009) havde DR en særlig klimavinkel på de fleste af deres faste og populære programmer: Aftenshowet, Rabatten, Ha’ det godt, Hammerslag, DR Temaaften m.v. – og der var en række radioudsendelser på DR’s P4-stationer om 9 lokale familiers oplevelser medat være på CO2-slankekur. Både tv og radio henviste desuden til hjemmesiderne.

Evalueringen af DR’s klimaformidling viser, at tv- og radioudsendelserne er nået vidt ud i Danmarks befolkning – hver af tv-udsendelserne huskes af 20-49 % af respondenterne, mens radioudsendelserne huskes af 14 %.

For alle programmer gælder det, at mellem 12 og 32 % angiver, at programmerne har givet dem øget viden om klima, øget lyst til at reducere deres CO2-udslip og/eller øget konkret viden om, hvad de kan gøre. Selvom der har været henvisning til hjemmesiderne i radio og tv, har det dog ikke genereret så mange brugere – 14.000 samlet set i perioden oktober-december 2009.

Til gengæld angiver 20 % af respondenterne, at de i nogen grad har ændret adfærd inden for el-, varme-, og fødevareforbrug efter at have besøgt siderne. De fleste besøgende var dog i forvejen positivt indstillede over for ændringer i klimaadfærd.

Radio og især tv kan i høj grad bruges til at nå et stort antal danskere – sandsynligvis også danskere uden særlig interesse for klimaområdet - hvis man kæder klimatemaet på programmer, der henvender sig til en bred målgruppe. Det vil give dem en vis grad af øget viden om klima, motivation til at reducere eget CO2-udslip og/eller øget viden om, hvad de rent faktisk kan gøre.

Hjemmesider som dem, der er udviklet i projektet, kan primært bruges som understøttende værktøj til at udbygge viden og information hos dem, der i forvejen er positive over for adfærdsændringer. Men brugerantallet bliver markant forøget, hvis der er henvisning til dem fra radio/tv med fokus på klima.

Projektet leverer ny viden om, hvordan klimainteresserede danskere – og til en vis grad også dem, der ikke i forvejen interesserer sig særligt for klimaområdet – kan nås med budskaber om klimaudfordringen via især tv.

Tilsvarende leverer projektet også viden om, hvilken rolle hjemmesideelementer som de, der er udviklet i projektet, kan spille i fremtidige tiltag for at påvirke Danskernes klimaadfærd. Denne viden kan anvendes i tilrettelæggelsen af fremtidige kampagner.

Det forventes, at hjemmesiden MapMyClimate.dk fortsat vil have et liv efter projektets afslutning. Hjemmesiden er sikret en tilværelse i hvert fald til udgangen af 2010 – og sandsynligvis også længere end det. I MapMyClimate-projektgruppen er man nu i gang med den fase i projektet, der går ud på at synliggøre og markedsføre hjemmesiden.

Strategien er viral spredning via eksisterende netværk såsom Messenger (MSN), Facebook og Twitter. Ad den vej håber MapMyClimate-projektholdet på at kunne lokke gradvist flere brugere ind på hjemmesiden i løbet af 2010.

Derudover arbejder gruppen på, at MapMyClimate-hjemmesiden kan blive bragt i anvendelse blandt aktører, som vil sætte fokus på klimaeffekter og klimaadfærd i lokal sammenhæng. Det kunne fx være kommuner, der vil involvere borgerne i kommunale klimainitiativer, diverse interesseorganisationer med et grønt fokus, virksomheder med grønne profiler osv. Ligeledes arbejdes der på at få siden i brug til undervisningsformål.

Der er stadig masser af udviklingspotentiale i MapMyClimate-hjemmesiden, og nye aktørers interesse for siden kan være med til at drive den fremtidige udvikling og spredning af siden.

Key figures

Periode:
2009 - 2010
Bevillingsår:
2009
Egen finansiering:
0,59 mio.
Støttebeløb:
1,56 mio.
Støtteprocent:
72 %
Projektbudget:
2,16 mio.

Kategori

Oprindelig title
Den klimavenlige familie
Program
ELFORSK
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Journalnummer
ELFORSK 341-016

Deltagere

Teknologisk Institut (Main Responsible)

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk