Opfølgende evaluering af projekt om nyere informationsteknologi og elbesparelser i husholdningerne, FEEDBACK
Projektet er et evalueringsprojekt, som gennem kvalitative interviews skal kortlægge forbrugernes oplevelse af påvirkningerne med SMS og e-mail sammenholdt med deres forståelse og holdning til elbesparelse generelt og deres generelle holdning til SMS og e-mail kommunikation i den forbindelse. Feedbackprojektets SE-del tager sit udgangspunkt i en kendt problemstilling i energisparepolitikken, nemlig hvordan realiseres de tekniske besparelsespotentialer, der findes i husholdningerne. Det nye i FEEDBACK-projektets SE-del er ikke ønkset om at reducere husholdningernes elforbrug ved information om udviklingen i elforbruget, men at påvirkningen sker ved hjælp af SMS og e-mail.
Interviews med 22 familier, der deltager i elselskabet NOE’s del af det store FEEDBACK-projekt (338- 020), har vist, at en ugentlig meddelelse om det aktuelle elforbrug enten pr. SMS eller e-mail får forbrugerne til at overveje deres vaner. Den ugentlige besked er med til at synliggøre elforbruget og giver forbrugerne en følelse af kontrol. For nogle giver det også en direkte tilskyndelse til mere energibevidste vaner. Den direkte kommunikation fra elselskabet må derfor betragtes som et mere effektivt redskab til adfærdsændringer end fx rådgivning via hjemmesider, der opleves som mere besværlige kommunikationskanaler.
Key figures
Kategori
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
No entries available. |
Kontakt
Aalborg Universitet. Institut for Kommunikation
Kroghstræde 1
DK-9220 Aalborg, Danmark
Christiansen, Ellen , 96357353, ech@hum.aau.dk
Øvr. Partnere: Aarhus Universitet. Handelshøjskolen