Optimal adfærdspåvirkning af industrien

Gennem en spørgeskemaundersøgelse og opfølgende fokusgruppeinterviews belyses industrilederes reaktioner på udført energirådgivning. På det grundlag vurderes behovet for at tilpasse eller nyudvikle virkemidler til fremme af energioptimal adfærd, og virkemidlerne afprøves på udvalgte virksomheder
Foranalysen viste, at kemien mellem den enkelte energirådgiver og virksomheden er afgørende for realiseringen af besparelser – og dette forhold er i dag ikke nødvendigvis optimalt. Dette kan løses ved en nøjere planlægning af det første møde, så elselskabet ved, hvem i virksomheden man skal møde – og man finder en passende personmatch.
Projektbeskrivelse

Gennem en spørgeskemaundersøgelse og opfølgende fokusgruppeinterviews belyses industrilederes reaktioner på udført energirådgivning. På det grundlag vurderes behovet for at tilpasse eller nyudvikle virkemidler til fremme af energioptimal adfærd, og virkemidlerne afprøves på udvalgte virksomheder

Resultater

Foranalysen viste, at kemien mellem den enkelte energirådgiver og virksomheden er afgørende for realiseringen af besparelser – og dette forhold er i dag ikke nødvendigvis optimalt. Dette kan løses ved en nøjere planlægning af det første møde, så elselskabet ved, hvem i virksomheden man skal møde – og man finder en passende personmatch. Desuden er det vigtigt at motivere virksomheden til selv at finde det/de energibesparelsesområder, de ønsker at arbejde med. Så bliver ejerskabet for processen sparket over på virksomhedens banehalvdel – det giver et bedre resultat end forfølgelse af en række gode forslag, opfundet af energirådgiveren.

De 5 cases viser, at der er yderligere potentiale i virksomhederne, når medarbejderne bliver involveret. Besparelsesforslag, der kommer fra medarbejderne, er baseret på hands-on erfaringer fra hverdagen. Det er ofte ting, som de har registreret som gener eller spild, men ikke før de direkte bliver opfordret til at være med i processen. Der er også tit flere fordele ved forslag fra medarbejderne – fx arbejdsmiljø og trivsel – end ved rene energibesparelser. Også det øger motivationen til at realisere dem.

Endelig viser projektet, at hvis DSM skal lykkes – og virkelig kunne påvise besparelser på bundlinjen – så skal man forstå at leve sig ind i populære temaer i virksomhedernes hverdag og integrere energirådgivningen i det, som optager ledelsen og medarbejderne.

Key figures

Periode:
2004 - 2005
Bevillingsår:
2004
Egen finansiering:
0,29 mio.
Støttebeløb:
1,26 mio.
Støtteprocent:
81 %
Projektbudget:
1,54 mio.

Kategori

Oprindelig title
Optimal adfærdspåvirkning af industrien
Program
ELFORSK
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Journalnummer
ELFORSK 336-050

Deltagere

SE Big Blue Rådgivning A/S (Main Responsible)

Kontakt

Kontakperson
Prip, Jutta
Adresse

Enervision A/S
Præstegaardsvej 9
DK-6534 Agerskov, Denmark
Prip, Jutta , 73903200,
Øvr. Partnere: AddUP; SEAS; Lokalenergi; Teknologisk Institut; Arla Foods

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk