Næste generation af rensningsteknologier til dieselkøretøjer

udvikling af nye, højeffektive og kompakte katalysatorer til dieselkøretøjer skal sikre en forbedret luftkvalitet og skabe arbejdspladser inden for dette verdens hurtigst voksende katalysatormarked.
Følger senere
Projektbeskrivelse
Haldor Topsøe A/S og DTU Kemiteknik går nu sammen om udviklingen af nye katalysatorer/rens- ningsteknologier til fjernelse af kulbrinter (VOC), partikler (PM) og kvælstofoxider (NOX) fra store dieselkøretøjers udstødningsgas. De nævnte stoffer er en væsentlig faktor for en forringet luftkvalitet i byerne, hvor de blandt andet forårsager luftvejsproblemer og kan forårsage cancer. Projektet vil via detaljerede laboratoriestudier, pilotskalaforsøg og matematisk modellering udvikle et nyt innovativt kombineret filter til fjernelser af partikler og NOX, nye effektive og billige katalysato- rer til fjernelse af VOC og NH3 (overskydende reaktant fra NOX rensning) samt etablere en forbedret styring af disse rensningsteknologier. Projektet vil desuden belyse, hvordan en forøget anvendelse af biobrændsler vil påvirke rensningsprocesserne.

Key figures

Periode:
2012 - 2017
Bevillingsår:
2012
Egen finansiering:
10,50 mio.
Støttebeløb:
9,50 mio.
Støtteprocent:
50 %
Projektbudget:
19,00 mio.

Kategori

Oprindelig title
Næste generation af rensningsteknologier til dieselkøretøjer
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Journalnummer
5184-00043B

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
No entries available.

Kontakt

Kontakperson
Anker Degn Jensen
Adresse
Søltofts Plads, 45252841 DK-2800 Kgs. Lyngby
Email
aj@kt.dtu.dk

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk