2. generationsværktøj til systemoptimering

Teknologisk Instituts værktøj til systemoptimering skal optimeres på en række punkter, der vil gøre det lettere at beregne en totalvirkningsgrad for systemet. Værktøjet skal også kunne beregne de mest energieffektive motorer og gear med større effektstørrelser. Inden 2. generationsudgaven frigives, vil optimeringen blive testet hos Arla Foods.
Teknologisk Instituts værktøj til systemoptimering optimeres på en række punkter, der vil gøre det lettere at beregne en totalvirkningsgrad for systemet. Værktøjet kan beregne de mest energieffektive motorer og gear med større effektstørrelser.
Projektbeskrivelse

På baggrund af praktiske erfaringer med det værktøj til systemoptimering, der blev udviklet i projekt 341-014, skal værktøjet optimeres på en række punkter. Applikationsberegneren skal gøre det lettere at beregne en totalvirkningsgrad for systemet og applikationens virkningsgrad. Elmotorberegneren udvides, så den også kan håndtere de mest energieffektive motorer, f.eks. PM-motorer, motorer med skiftende reluktans og kobberrotor motorer. Gearmodellen udbygges med større effektstørrelser og skal kunne håndtere gear og motor som separate enheder. Resultater fra projekt 343-004 udnyttes til at kunne variere tilgangsspændingen til motorerne, og der udvikles en dynamisk beregning af hastighedsvariation. Endelig udvikles en mere avanceret energiberegnerdel. Inden 2. generationsudgaven frigives, vil optimeringen blive testet hos Arla Foods.

Resultater

Projektet følger op på PSO-projekterne 338-009 "Systemoptimering af elmotordrevne ma-skinsystemer og 341-014 "Værktøj til brug ved systemoptimering" ved at udvikle et praktisk edb-værktøj, der bl.a. baserer sig på nogen af de resultater der fremkom i de nævnte PSO-projekter.

I PSO-projekt 338-009 blev der bl.a. foretaget detaljerede målinger på forskellige gearmotortyper samt på elmotorer inkl. frekvensomformere i forskellige størrelser. Resultaterne af disse målinger er, i dette projekt, anvendt i forbindelse med udvikling af modeller for gear samt motor inkl. frekvensomformer.

Modellerne for remtransmissioner er baseret på en række detaljerede målinger på forskellige remtyper, der blev foretaget i et udviklingsprojekt gennemført af DEFU og Teknologisk Institut i perioden foråret 1998 til efteråret 2001. I forbindelse med dette projekt blev der udarbejdet en projektrapport kaldet "Remtræksanalyse under praktiske forhold – inkl. in-ternetværktøj". I denne rapport findes de detaljerede målinger.

Med "MotorSystemsTool" er det muligt, at designe et energieffektivt system, hvor enkelt-komponenterne hver især er energieffektive, og hvor de er tilpasset hinanden i forhold til behovet. Dette betyder besparelser på virksomhedens elregning og er med til at nedbringe CO2 udslippet til gavn for miljøet. Meget ofte vil det optimale system reducere omkostningerne til drift og vedligehold.

Projektgruppen håber, at "MotorSystemsTool" vil være et nyttigt værktøj i dagligdagen, så det bliver lettere at bringe energieffektive maskinsystemer ind i danske virksomheder.

Værktøjet kan downloades via dette link http://www.teknologisk.dk/systemoptimering

Afledt af dette projekt er Den store blå om Systemoptimering blevet udarbejdet samt et tabelopslag over besparelser og teknologier fra Den store blå om Systemoptimering. Begge kan rekvireres gratis hos ELFORSK, Dansk Energi (http://www.elforsk.dk/Den%20lille_store%20blaa.aspx)

Key figures

Periode:
2012 - 2014
Bevillingsår:
2012
Egen finansiering:
0,62 mio.
Støttebeløb:
1,17 mio.
Støtteprocent:
65 %
Projektbudget:
1,79 mio.

Kategori

Oprindelig title
2. generationsværktøj til systemoptimering
Program
ELFORSK
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Journalnummer
ELFORSK 344-008

Deltagere

Teknologisk Institut (Main Responsible)

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk