Automatisk datagenkendelse og informationsfeedback til SMV

Projektet "Automatisk datagenkendelse og informationsfeedback til SMV" omhandler udvikling af algoritmer som automatisk analyserer timeaflæste elforbrugsmålere og samkører disse data med relevante dataregistre (BBR, OMi m.m.). Gennem benchmarking afdækkes væsentlige forbrugsafvigelser, hvilket danner grundlag for automatisk og direkte informationsfeedback til slutbrugeren eller dennes servicepartner for tekniske installationer.
Energispareindsatsen har traditionel haft vanskelige vilkår i SMV-segmentet (butikker, mindre kontorer og småerhverv), da størrelsen af slutbrugernes forbrug rent kommercielt ikke muliggør kundebesøg og større analysearbejde. I dette projekt blev der udviklet et modelværktøj der systematisk og autonomt kan identificere og klassificere energibesparelsespotentialer ved at kombinere elforbrugsdata tilgængeligt fra Energinets ”DataHub” med informationer om virksomhedstypen, størrelsen af det opvarmede areal og omgivelsestemperaturene.
Projektbeskrivelse

Projektet har til formål at udvikle algoritmer, som løbende og automatisk analyserer timedata for elforbrug i SMV'er og samkører disse data med data fra øvrige dataregistre (BBR, CVR, DMI m.m.). Via forskellige benchmarkingsalgoritmer er det målet automatisk at identificere væsentlige afvigelser i de "værste" SMV'ers elforbrug og automatisk give informationsfeedback til kunden eller dennes servicepartner om disse afvigelser. På basis af test blandt 100 slutbrugere skal projektet nå frem til kommercielt bæredygtige forretningsmodeller for energirådgivning til SMV'er og etablere en endelig løsning i de 2 deltagende energiselskaber kundedatabaser (handelsselskaber). Projektet skal gennem samarbejde med bla. Energistyrelsen sikre, at der under Energispareaftalen kan opnås et økonomisk bidrag til forretningsmodellen via "Begrundet informationsfeedback", og det er målet gennem bred finansiering at opnå en kommercielt bæredygtig forretningsmodel overfor SMV-segmentet. Projektet gennemføres i samarbejde mellem 2 elselskaber (DONG Energy og Aura) men har etableret en følgegruppe af energiselskaber blandt øvrige energiarter (gas og fjernvarme).

Resultater

Værktøjet blev opbygget af algoritmer, der analyserede virksomhedens elforbrug isoleret set, men også sammenlignede virksomheden med resten af branchen (benchmarking). Via værktøjet blev der specielt identificeret store besparelsespotentialer i de deltagende supermarkeder, da disse butikker i forvejen har et højt elforbrug, og tilmed viste ekstremt store variationer af størrelsen og profilen af elforbruget. En grov opskalering af resultaterne fra supermarkederne tilmeldt projektet, til et nationalt niveau, gav et energibesparelsespotentiale på 76 GWh/år – 244 GWh/år, svarende til 0,3% – 0,8% af Danmarks totale elforbrug. I de andre branchesegmenter (tøjforretninger og byggemarkeder) som deltog i projektet blev der også identificeret et potentiale for energiforbedringer, og der var her stor variation i forbruget forretningerne imellem. Dette viste sig primært at skyldes at nogle forretninger havde LED-belysning, mens andre stadig havde lysstofsrør eller spots.

Projektet med automatisk datagenkendelse og informationsfeedback har vist gode potentialer for en bredere anvendelse i fremtiden med henblik på nemmere at identificere energiforbedringer. I testfasen blev det vist, at der kan identificeres mange forskellige forbedringspotentialer via analyseværktøjet, og at diagnoserne overordnet set stemte fint overens med de faktiske forhold som blev kortlagt, da udvalgte forretninger blev besøgt. Præcisionen af diagnoserne i værktøjet var dog dels begrænset af at elforbrugsdataen kun var på timebasis, og dels at mængden af gennemgåede virksomheder i testfasen var begrænset. En bedre dataopløsning ville kunne gøre det muligt at udvikle mere konkrete diagnoser, således at systemet i stedet for blot at sige at dagsforbruget var højt, også med større præcision kunne sige hvorfor, at dagsforbruget var højt.

En forretningsmodel med en 3. partsinvolvering er umiddelbart svær at se, på grund af manglende økonomisk incitament og udfordringerne ved at modtage tilladelse til anvendelse af energiforbrugsdata. En forretningsmodel baseret på automatisk datagenkendelse og benchmarking, og drevet af selskaber med adgang til elforbrugsdata, f.eks. energiselskaber, som en serviceydelse til deres kunder, er derimod oplagt. Energiselskaber har i modsætning til en 3. partsaktør muligheden for en implementering i større skala, da de i forbindelse med indgåelse af elhandelsaftalen med deres kunder har muligheden for at indføje, at kunden samtidig giver samtykke til, at selskabet må anvende deres forbrugsdata til analyse og kontakte kunden med forslag til forbedringer.

Key figures

Periode:
2017 - 2019
Bevillingsår:
2017
Egen finansiering:
1,54 mio.
Støttebeløb:
1,10 mio.
Støtteprocent:
42 %
Projektbudget:
2,64 mio.

Kategori

Oprindelig title
Automatisk datagenkendelse og informationsfeedback til SMV
Program
ELFORSK
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Projekttype
Forskning
Journalnummer
ELFORSK 349-023

Deltagere

VIEGAND & MAAGØE ApS (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
AURA Rådgivning A/S
Københavns Kommune
Affald Varme Århus
Ørsted A/S

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk