Bio-metanol på danske tankstationer

Transport og Elektriske systemer

Transport med personbiler er stadig stort set baseret på fossile brændstoffer. Bestræbelserne på at ændre dette er i øjeblikket koncentreret omkring elektrificering af transportsektoren. De største ulemper ved denne strategi er, at den kræver udskiftning af den eksisterende køretøjsflåde og en helt ny infrastruktur. Flydende brændstoffer som metanol fra vedvarende kilder er et interessant alternativ, der kan bruges i eksisterende køretøjer. Dette projekt vil udvikle metanolblandinger, distributionsinfrastruktur, procedurer til konvertering af køretøjer til drift med metanol.

Projektbeskrivelse

Ifølge Energistyrelsens seneste Basisfremskrivning vil Danmark i 2030 have 92% fossilt brændstof i transportsektoren, hvis ikke der iværksættes særlige initiativer. Metanol fra vedvarende kilder er lige nu et af de mest lovende alternative drivmidler, hvis potentiale slet ikke er udnyttet.

Projektets formål er igennem et eksperimentelt udviklingsarbejde at muliggøre anvendelse af biometanol i kommerciel skala til biler med gnisttændingsmotor (’benzinbiler’).

Et nyligt udført studie har peget på M85, en blanding af 85% metanol og 15% benzin, som den optimale blanding for dansk sommer- og vinterdrift. Studiet viste også, at ældre benzinbiler kan køre på M85. I dette projekt inkluderes nyere bilmodeller med turbo og direkte benzinindsprøjtning. Disse kræver installation af et ekstra modul til motorstyringen (“Flex Fuel Kits”) for at køre på M85. Som et alternativ vil det blive undersøgt, hvilket blandingsforhold af metanol og benzin er muligt uden installation af flex fuel kits.

Den daglige omgang med metanolbilen testes i flåder fra hhv. Øst- og Vestdanmark med i alt ca. 100 køretøjer. I projektet distribueres ca. 300.000 liter bio-M85 brændstof, køres ca. 2-3 mio. km og spares 235 tons CO2. I projektet distribueres ca. 300.000 liter bio-M85 brændstof, køres ca. 2-3 mio. km og spares 235 tons CO2.Deltagerne i projektet er: Dansk Metanol Forening, HMK Bilcon, Teknologisk Institut, Circle-K, OK a.m.b.a, Scantune, FDM, Skanderborg Kommune, Københavns Kommune og Go’on gruppen.

Key figures

Periode:
2020 - 2022
Bevillingsår:
2020
Egen finansiering:
5,73 mio.
Støttebeløb:
4,40 mio.
Støtteprocent:
43 %
Projektbudget:
10,13 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Bio og affald
Projekttype
Udvikling
Journalnummer
64020-1047

Deltagere

Teknologisk Institut (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Teknologisk Institut 0.81 mio. 1.21 mio.
HMK Bilcon A/S 0.15 mio. 0.15 mio.
CIRCLE K DANMARK A/S 0.69 mio. 1.03 mio.
Dansk Methanolforening 0.74 mio. 0.49 mio.
FDM 0.12 mio. 0.19 mio.
GO'ON GRUPPEN A/S 0.59 mio. 0.88 mio.
Københavns Kommune 0.20 mio. 0.30 mio.
OK A.M.B.A. 0.77 mio. 1.16 mio.
2M Teknik - Scantune - Etune 0.22 mio. 0.15 mio.
Skanderborg Kommune 0.10 mio. 0.16 mio.

Kontakt

Kontakperson
Kim Winther
Adresse

Kongsvang Allé 29
Tlf.: 72202000

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk