BlueDolphin

Formålet med BlueDolphin projektet er at udvikle og demonstrere en skalerbar høj-temperatur PEM-brændselscelle rækkeviddeforlænger til mindre elektriske både og skibe som yachts, professionelle arbejdsbåde og mindre færger. Den udviklede platform muliggør indirekte elektrificering mindre både og skibe med bæredygtig metanol som brændstof. Løsningen eliminerer alle skadelige emissioner (NOx og SOx) og reducerer CO2 udledningerne med op til 100% med metanol produceret fra vedvarende kilder. BlueDolphin platformen imødekommer kritiske udfordringer forbundet med batteri- og brint brændselscelle løsninger ved at tilbyde en lang rækkevidde, højere energi densitet, høj elektrisk effektivitet og en konkurrencedygtig brændstofs økonomi sammenlignelig med diesel motorer. Derudover reduceres den nødvendige investering i ny infrastruktur til distribution og optankning / opladning da metanol direkte kan transporteres of distribueres i den eksisterende infrastruktur for flydende brændstoffer. Platformen designes til at kunne operere i et hårdere maritimt miljø, hvor platformen udsættes for gentagne stød og vibrationer samt saltvand. Innovative koncepter for genbrug af spildvarme fra brændselscellen udforsket og analyseres med målet om at øge den samlede effektivitet til over 80%. Spildvarme kan effektivt bruges til opvarmning af kabine, badevand og til madlavning. Derudover kan spildvarmen også anvendes til kabinekøling. BlueDolphin platformen vil gennemgå on- og offshore demonstrationer for at validere samt verificere den ønskede funktionalitet, performance og får at identificere yderligere optimeringspunker inden markedslancering.

Projektbeskrivelse

Centrale aktiviteter i projektet inkluderer:

  • Indhentning og konkretisering af behov og krav fra slutbrugerne fra forskellige fartøjs-segmenter, hvilket skal sikre, at den tilsigtede løsning er generisk med et bredt anvendelses potentiale.  
  • Det komplette system, inklusiv høj-temperatur PEM brændselscelle (HT-PEMFC) teknologien samt system komponenter, designes ud fra maritime standarder og brugsmønstre, som skal sikre at løsningen lever op til de tilsigtede levetidsmålsætninger i et hårdere maritimt miljø.
  • Integration af HT-PEMFC system i en elektrisk arbejdsbåd. Genindvinding af spildvarme fra brændselscellen undersøges med henblik på at øge den samlede systemeffektivitet over 80%.
  • Demonstration af fordelene ved HT-PEMFC teknologien og vedvarende metanol, som en nul-emissions løsning til dekarbonisering af mindre maritime fartøjer.

Key figures

Periode:
2022 - 2024
Bevillingsår:
2021
Egen finansiering:
5,80 mio.
Støttebeløb:
10,43 mio.
Støtteprocent:
64 %
Projektbudget:
16,23 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Brint og brændselsceller
Keywords
Elektrificering Transport (person og gods)
Projekttype
Udvikling Demonstration
Journalnummer
64021-2065

Deltagere

Blue World Technologies ApS (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Blue World Technologies ApS 6.79 mio. 4.53 mio.
Aalborg Universitet (Fredrik Bajers Vej) 2.07 mio. 0.23 mio.

Kontakt

Kontakperson
Mads Friis Jensen
Adresse

Lavavej 14,
9220 Aalborg Ø
Tlf.: +45 29 70 74 88

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk