Brændselsceller til hjælpestrøm i lastbiler (DESTA)

I DESTA-projektet vil en lastbils APU (hjælpekraft enhed) blive demonstreret. Projektet vil arbejde imod krav specificeret af Volvo og baseret på en konkret amerikansk lastbilstype. To forskellige APU enheder vil blive designet og bygget af de to system-integratorer AVL og JE og et endeligt design blive udvalgt. Dette design skal benyttes til en afsluttende demonstration på en Volvo lastbil.
I DESTA-projektet vil en lastbils APU (hjælpekraft enhed) baseret på brændselsceller blive demonstreret. Projektet vil arbejde imod krav specificeret af Volvo og baseret på en konkret amerikansk lastbilstype. To forskellige APU enheder vil blive designet og bygget af de to system-integratorer AVL og JE og et endeligt design blive udvalgt. Dette design skal benyttes til en afsluttende demonstration på en Volvo lastbil.
Projektbeskrivelse
Indenfor DESTA-projektet vil den første europæiske SOFC (Fastofoxid brændselscelle) lastvogns APU (Hjælpe-strøm-enhed) blive demonstreret. SOFC teknologien tilbyder store fordele sammenlignet med andre brændselscelleteknologier grundet kompatibilitet med konventionelle vej-brændsler såsom diesel. Indenfor de seneste år er der opnået betydelige forbedringer for at bringe SOFC-stakteknologien og APU BoP (Resterende dele af enhed) komponenter til prototype og produktniveau. Projektet vil begynde med definition af APU krav for indbygning af en SOFC APU i en amerikansk tung klasse lastvogn. Parallelt med dette vil testbetingelser for test på og udenfor køretøjet blive udformet. Grundet stor udviklingsindsats ved Eberspächer og AVL vil der allerede ved DESTA projektstart være 2 SOFC APU systemer til rådighed på laboratorie prototype niveau. Disse 2 APU-systemer (i begge tilfælde 3 stk) vil blive testet baseret på en accelereret testprofil i mindst 1 år. Baseret på test resultaterne og yderligere undersøgelser vil en benchmark analyse blive udført af det uafhængige forskningsinstitut, Forschungszentrum Jülich. Baseret på denne benchmark og afledte anbefalinger vil de to systemer blive ét og optimeret til en endelig DESTA SOFC APU. I denne proces vil de mest lovende tilgange fra begge systemer, blive identificeret og indbygget i den endelige DESTA SOFC APU. Parallelt med systemtest og udvikling vil TOFC fokusere på SOFC stakoptimering. I dette projekt er der truffet afgørelse om at fokusere på ASC (Anode Støttede Celler) stakke pga denne teknologis høje grad af modenhed. Denne teknologi er allered meget tæt på industrialisering, men stakkene skal stadig forbedres hvad angår opstartstid, levetid og svovl tolerance hvilket vil blive udført i WP3 (Arbejdspakke 3). Til sidst vil de optimerede DESTA SOFC APU-systemer blive testet. På den ene side vil lastvognsdemonstrationen blive udført og på den anden side laboratoriesystem-test (ydelse, langtidstest, vibration, salt spray...)
Resultater

Den danske deltager, Topsoe Fuel Cell A/S (TOFC), har i dette europæiske projekt optimeret og leveret SOFC-brændselscellestakke til projektpartnerne AVL list og Eberspächer, der hver især integrerer SOFC-brændselscellestakkene i en APU (hjælpekraft enhed) til brug i en større Volvo lastbil, som demonstreres sidst i projektet.

Som følge af at TOFC har udført alle egne planlagte aktiviteter i projektet, og TOFC er blevet lukket, er den danske del af projekt blevet afsluttet. De øvrige projektpartnere arbejder videre og hen imod afslutning gennemføres demonstration af APU’en på en lastbil. Det overordnede projekt er planlagt afsluttet i sommeren 2015. De udenlandske projektpartnere mener, at de leverede SOFC-brændselscellestakke fra TOFC er tilstrækkelige modne og tilgængelige i rette antal til at gennemføre demonstrationen.

Eftersom TOFC er blevet lukket er der ikke udsigt til, at der udvikles videre SOFC-brændselsceller til APU-enheder.

Key figures

Periode:
2012 - 2015
Bevillingsår:
2011
Egen finansiering:
8,77 mio.
Støttebeløb:
0,81 mio.
Støtteprocent:
6 %
Projektbudget:
14,31 mio.

Kategori

Oprindelig title
Supplerende top-up støtte til EU JTI projekt DESTA
Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Brint og brændselsceller
Projekttype
Internationalt - ikke IEA
Journalnummer
64011-0355

Dokumenter

Deltagere

TOPSOE FUEL CELL A/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
TOPSOE FUEL CELL A/S 0.81 mio. 8.77 mio.

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk