Brintbil med PEM-brændselscelle

Projektet har haft til formål at bygge en brændselscelledreven bil, der kan bruges til demonstration af brint som drivmiddel til transport. Projektet er baseret på Fiats Seicento Elettra elbil og udført af IRD (DK) og CRF (I) således at der er bygget 2 ens PEM brændselscellebiler.
Projektbeskrivelse
Projektet har til formål at bygge en elektrisk hybridbil med batteri og brændselsceller. Bilen skal bruges til demonstration af brint som drivmiddel i transportsektoren. Brintbilen og brændselscelleenheden vil blive baseret på den nyeste udvikling inden for polymer elektrolyt membran brændselsceller (PEM) og kunstrueres i et samarbejde mellem De Nora, Italien, Centro Ricerche Fiat, Italien og IRD. Den elektriske bil vil blive en videreudvikling af Fiats Seicento Elettra, som er en lille elbil, der har været produceret siden 1998. Videreudviklingen af bilen vil blive baseret på et dansk udviklet brændselscelledrevet power modul og kommercielt tilgængelige komponenter i en form for modulopbygning. Derved kan bilen fungere som et rullende laboratorium, hvor komponenter og moduler i fremtiden kan udskiftes med nyudviklede. Herved får dansk industri, mulighed for at udvikle og afprøve nicheprodukter for fremtidens bilindustri. To biler vil blive produceret. En ejet af Fiat og en af IRD. Brintbilen vil blive laboratorietestet samt demonstreret på lukket prøvebane i Danmark og Italien
Resultater

Bilerne er opbygget af dels kommercielt tilgængelige komponenter baseret på den nye udvikling indenfor området, som det forventes at fremtidige kommercielle brændselscelle biler vil være baseret på, og dels på egne udviklede komponenter. PEM-brændselscellebilens hovedkomponenter er: 5 kW brændselscellestak fra De Nora (I), der ved #eta# = 57% yder 56 V og 90 A; 0,9 kg brintlager konstrueret af IRD; 5 kW step-up converter konstrueret af IRD; 6,2 kWh blybatteri leveret af CFR; 15 kW el motor leveret af CFR. Alle komponenter i bilerne er integreret og bilerne er parat til afprøvning. Det forventes at bilerne vil have en aktionsradius på 135 km under varieret bykørsel. PEM-brændselscellesystemet vil alene give bilerne an aktions radius på 90 km. I de efterfølgende projekter vil bilerne blive testet og demonstreret

Key figures

Periode:
1999 - 2000
Bevillingsår:
1998
Egen finansiering:
5,52 mio.
Støttebeløb:
1,94 mio.
Støtteprocent:
26 %
Projektbudget:
7,46 mio.

Kategori

Oprindelig title
Brintbil med PEM-brændselscelle
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Brint og brændselsceller
Projekttype
Demonstration
Journalnummer
1763/98-0005

Deltagere

IRD Fuel Cells A/S (Main Responsible)

Kontakt

Kontakperson
Yde-Andersen, S.
Adresse
IRD A/S
Kullinggade 31
DK-57 Svendborg, Denmark
Lundsgaard, J.S. (R and D manager); Projektleder: Yde-Andersen, S. (managing director), 62800008, ird@post4.tele.dk
Øvr. Partnere: Centro Ricerche Fiat (Italy); PEM Fuel Cell, De Nora (Italy); Nordvestjysk Folkecenter for Vedvarende Energi

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk