CASED - Integreret aero-servo-elastisk analyse og design af vindmøller

Institut for Vindenergi (DTU vindenergi)
I dag designes styringen af en vindmølle isoleret fra dennes strukturelle og aerodynamiske egenskaber, men for at opnå billigere og mere pålidelige vindmøller er det vigtigt at dette samles i én integreret aero-servo-elastisk proces. Projektet udvikler nye modeller, metoder og retningslinier for et integreret aero-servo-elastiske vindmølledesign.
Projektbeskrivelse
Denne strategiske forskningssatsning vil skabe en ny kompetenceplatform i et bredt videnskabeligt miljø omkring vindmøllers aero-servo-elasticitet til gavn for den danske vindmølleindustri. Aero-servo-elasticitet beskriver samspillet mellem vindmøllens styring og vindmøllens struktur-dynamiske og aerodynamiske egenskaber. Fundamental forståelse af dette samspil er forudsætningen for udviklingen af fremtidens vindmøller, som bliver endnu mere strukturelt og aerodynamisk optimerede end i dag, som følge af endnu mere udnyttelse af aktiv styring. Dermed kan vindmøllerne produceres billigere og med højere pålidelighed for at opnå længere gennemsnitlig levetid. I dag er designet af en vindmøllestyring isoleret fra designet af møllens strukturelle og aerodynamiske egenskaber; styringen betragtes som et add-on til et faslagt aeroelastisk design. I projektet udvikles nye aero-servo-elastiske modeller og metoder til design af robuste/adaptive styringer, som muliggør designet af vindmøller i en integreret aero-servo-elastisk proces. Modeller, metoder og retningslinier for integreret aero-servo-elastisk vindmølledesign er de væsentligste nye elementer i projektet. Blandt de andre ny faglige elementer i projektet er anvendelsen og sammenligningen af nye modelbaserede styringsstrategier med de nuværende traditionelle systemer, samt udviklingen af robuste styringer som tilpasser sig variationer i vindmøllens driftsbetingelser.
Resultater

En ny kompetence platform er etableret imellem AAU og DTU omkring aero-servo-elasticitet af vindmøller, som beskriver samspillet mellem luftstrømningen, kontrollerens servo-aktioner og møllens vibrationer. Vores forskningsindsats er rettet mod at mindske prisen på vindenergi ved at udvikle modelgrundlag og metoder til integreret design af vindmøllers strukturer, aerodynamik, og kontrollere i en samtidig aero-servo-elastisk systemtilgang. Vi har udviklet et nyt værktøj til generering af lineære modeller med forskellig kompleksitet. Vi har været i stand til at kortlægge de strukturelle og aerodynamiske fænomener, der skal indgå i disse modeller for at beskrive møllens open-loop dynamik tilstrækkeligt til at designe og tune af robuste kontrollere med forbedrede ydeevner. Vi har vist, at PID-regulatorers ydeevne kan sammenlignes med moderne model-baserede kontrollere. Vores nye udviklinger inden for modellering af og viden om møllers aero-servo-elasticitet har dog det perspektiv, at fordelene ved disse avancerede kontrollere i form af robusthed, ydeevne og adaptivitet kan udnyttes bedre i den integrerede design proces.

Key figures

Periode:
2008 - 2012
Bevillingsår:
2007
Egen finansiering:
2,70 mio.
Støttebeløb:
11,10 mio.
Støtteprocent:
81 %
Projektbudget:
13,70 mio.

Kategori

Oprindelig title
CASED - Concurrent Aero-Servo-Elastic analyses and Design of wind turbines
Fælles overordnet teknologiområde
Vind
Journalnummer
ENMI 2104-07-0018

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)

Kontakt

Kontakperson
Hartvig Hansen, Morten
Adresse
Danmarks Tekniske Universitet. Risø Nationallaboratoriet for Bæredygtig Energi (Risø DTU). Afdelingen for Vindenergi
Frederiksborgvej 399, Bygning 118
DK-4000 Roskilde
www.risoe.dtu.dk
Hartvig Hansen, Morten , 46775971, mhha@risoe.dtu.dk
Øvr. Partnere: Aalborg Universitet; Danmarks Tekniske Universitet. Institut for Informatik og Matematisk Modellering (DTU Informatik); Vestas Wind Systems A/S
Email
mhha@dtu.dk

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk