Dansk deltagelse i IEA-AMF Annex 53: Fuels for efficiency
Formålet med dette IEA Annex er at indsamle den nyeste viden om højeffektive motorbrændstoffer. Rationalet er at nutidens motorer er afskåret fra at opnå den højeste virkningrad på grund af brændstoffets egenskaber. For eksempel gør oktantallet i standardbenzin at kompressionsforholdet må begrænses, hvilket resulterer i lavere virkningsgrad. På dieselsiden har cetantallet in lignende indvirkning. For begge typer motorer gælder at den højeste virkningrad typisk opnås på bekostning af NOx emissionen, hvorfor fabrikanterne ofte vælger en lavere virkningsgrad til fordel for dyrt NOx-rensningsudstyr. Det er også blevet demonstreret at den termiske systemvirkningsgrad kan hæves med op til 20% ved en termokemisk forbehandling, givet at der en er varmekilde til rådighed. Særlige blandinger af biobrændstof og diesel har ligeledes vist bemærkelsesværdige forbedring på både virkningrad og emissioner. På det seneste er en række nye motorbrændstoffer blevet tilgængelige på markedet, samtidigt med at fokus rettet mere og mere mod energieffektivitet. Disse inkluderer højoktan alkoholer og gasser, biodiesel med høj cetan samt brændstoffer med særlige friktionsreducerende additiver. Disse teknologier giver nye muligheder for at optimere virkningsgraden på både nye og eksisterende motorer. Dette annex er etableret med henblik på at skabe overblik og levere uvildige tests af de mest lovende høj-effektive motorbrændstoffer. Relevansen af dansk deltagelse i annexet begrundes i det store behov for effektivitetsstigninger og den bedst mulige udnyttelse af ikke-fossile brændstoffer.
Key figures
Kategori
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
OK A.M.B.A. | 0.06 mio. | 0.14 mio. |