Dansk deltagelse i IEA-AMF Annex 53: Fuels for efficiency

Formålet med dette international samarbejdsprojekt er informationsudveksling og afprøvning af motorbrændstoffer som kan hæve motorens energieffektivitet. Dette omfatter motorbrændstoffer med forhøjet cetan- eller oktantal, brændstof med friktionsreducerende additiver, brændstof for mager forbrænding samt termokemisk reformeret brændstof.
Projektbeskrivelse

Formålet med dette IEA Annex er at indsamle den nyeste viden om højeffektive motorbrændstoffer. Rationalet er at nutidens motorer er afskåret fra at opnå den højeste virkningrad på grund af brændstoffets egenskaber. For eksempel gør oktantallet i standardbenzin at kompressionsforholdet må begrænses, hvilket resulterer i lavere virkningsgrad. På dieselsiden har cetantallet in lignende indvirkning. For begge typer motorer gælder at den højeste virkningrad typisk opnås på bekostning af NOx emissionen, hvorfor fabrikanterne ofte vælger en lavere virkningsgrad til fordel for dyrt NOx-rensningsudstyr. Det er også blevet demonstreret at den termiske systemvirkningsgrad kan hæves med op til 20% ved en termokemisk forbehandling, givet at der en er varmekilde til rådighed. Særlige blandinger af biobrændstof og diesel har ligeledes vist bemærkelsesværdige forbedring på både virkningrad og emissioner. På det seneste er en række nye motorbrændstoffer blevet tilgængelige på markedet, samtidigt med at fokus rettet mere og mere mod energieffektivitet. Disse inkluderer højoktan alkoholer og gasser, biodiesel med høj cetan samt brændstoffer med særlige friktionsreducerende additiver. Disse teknologier giver nye muligheder for at optimere virkningsgraden på både nye og eksisterende motorer. Dette annex er etableret med henblik på at skabe overblik og levere uvildige tests af de mest lovende høj-effektive motorbrændstoffer. Relevansen af dansk deltagelse i annexet begrundes i det store behov for effektivitetsstigninger og den bedst mulige udnyttelse af ikke-fossile brændstoffer.

Key figures

Periode:
2015 - 2017
Bevillingsår:
2015
Egen finansiering:
0,36 mio.
Støttebeløb:
0,47 mio.
Støtteprocent:
57 %
Projektbudget:
0,84 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Projekttype
IEA
Journalnummer
64015-0040

Deltagere

Teknologisk Institut (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
OK A.M.B.A. 0.06 mio. 0.14 mio.

Kontakt

Kontakperson
Kim Winther
Adresse

Kongsvang Alle 29

8000 Aarhus C

Email
kwi@dti.dk

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk