DEMOMO - Digital Energi Modellering for Operationel Vedligeholdelsesoptimering
Formålet med projektet er at lave en skalerbar digital løsning til at lave vedligehold på elektriske bussers klimaanlæg. Det er vigtigt, da klimaanlæggene ikke kun styrer kabinen, men også drivlinjen. Ikke optimerede anlæg trækker mere strøm og slides op hurtigere. Det giver flere omkostninger for flådeoperatørerne, højere belastning på klimaet og et falskt billede af hvilke ruter der er velegnet til elektrificerin.
Formålet med dette projekt er at udvikle et skalerbart digitalt redskab til at modellere effektiviteten af et HVAC anlæg og drivlinjen på en elektrisk bus - kort fortalt et system der kan spare busoperatørerne energi og penge i driften af deres flåde, samt sørge for den længste levetid på deres køretøjer. For operatører af elektriske busser er rækkebvidde og energiforbrug relativt til ruten nogle af de vigtigste performance parametre der skal måles på, for at forretningen drives så omkostningsoptimeret som muligt. Energiforbruget kommer an på rute, hastighed, kørestil, opladningsmønstre, klimaanlæg (HVAC) og andre hjælpesystemer som belysning og lignende. Unødigt energiforbrug resulterer i øget omkostninger, kortere rækkevidde, højere slid på batteriet, længere ladetider og i det danner et falskt billede af at færre ruter vil egne sig til elektrificering. Vedligeholdelse af HVAC anlæg er en lavthængende frugt hvad angår energioptimering af et elektrisk køretøj, men ofte når man opdager at vedholdelse er nødvendigt, så har anlægget brugt unødigt meget energi igennem en lang periode forinden.
Key figures
Kategori
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
CHRISTONIK ApS | 2.43 mio. | 1.49 mio. |
Teknologisk Institut | 1.54 mio. | 1.03 mio. |
Kontakt
Adresse: Industrigrenen 21, 2635
Tlf.: +4539673344
Hjemmeside: www.christonik.dk