Effektiv elektrokemisk fjernelse af sod, kulbrinter og NOx fra dieseludstødninger
Udvikling af en effektiv elektrokemisk metode til fjernelse af sod og NOx fra dieseludstødninger. Teknologien vil også kunne anvendes til rensning af røggas fra kraftværker og evt. skibsindustrien. Projektet omfatter udvikling af nye og bedre elektrodematerialer, modellering og fremstilling af prototype-filterenheder samt test af filtrene under realistiske betingelser.
Projektbeskrivelse
Luftforurening i byerne er et stadigt voksende problem; For at imødegå dette er det nødvendigt med en øget indsats, når det gælder rensning af udstødningsgasser fra køretøjer. Især er der uløste problemer, når det gælder rensning af udstødningsgasser fra dieseldrevne køretøjer, idet fjernelse af sod (partikler) og nitrøse gasser (NOx) er problemfyldt. Dette projekt omhandler udvikling af en effektiv elektrokemisk metode til fjernelse af sod og NOx fra dielseudstødninger. Der er flere fordele ved denne metode i sammenligning med eksisterende teknologier. Dels kan fjernelsen af sod og nitrøse gasser kombineres i et enkelt filter, hvilket gør det betydelig nemmere at indpasse et sådant filter i det eksisterende udstødningssystem. Dels undgår man løbende at skulle tilsætte et additiv (reduktionsmiddel) som det kendes fra de konventionelle metoder til fjernelse af nitrøse gasser under de oxiderende forhold, som hersker i udstødningen. Dertil kommer, at rensningen af udstødningsgassen vil kunne foregå uafhængig af motordriften. Dette kan resultere i en væsentlig brændstofbesparelse. Endelig vil man potentielt kunne undgå anvendelse af ædelmetaller i filtret, hvilket vil sænke prisen betydeligt. Teknologien vil også kunne finde anvendelse til rensning af røggas fra kraftværker, og evt. skibsindustrien. Projektet omfatter udvikling af nye og bedre elektrodematerialer, modellering og fremstilling af prototype-filterenheder samt test af filtrene under realistiske betingelser
Resultater
Luftforurening fra dieselmotorer i form af sod (partikler) NOx og uforbrændt brændstof (kulbrinter), er et stigende problem i nutidens byer. For at imødegå dette, er der behov for mere effektive metoder til at rense dieseludstødningsgasser. Elektrokemisk røggasrensning er en attraktiv mulighed. Ideen bag konceptet er at aktivere reduktionen af NOx og oxidation af sod og kulbrinter ved anvendelse af en faststof elektrokemiske celle baseret på en oxid-ion-leder. Projektet har vist, at en fuld keramisk porøs cellestak kan fjerne NOx og propen under net oxiderende betingelser. Betydelig øget aktivitet og effektivitet i reduktionen af NOx er fundet, når den porøse cellestak infiltreres med Ba(NO3)2. Denne viden kan føre til en reaktor, der kan fjerne alle forurenende stoffer i én enhed uden brug af ædle metaller, som giver konceptet store muligheder for løsning af fremtidens emissions kontrol. Projektet vil forhåbentlig føre til flere nye projekter.
Key figures
Periode:
2009 - 2014
Bevillingsår:
2008
Egen finansiering:
7,20 mio.
Støttebeløb:
16,80 mio.
Støtteprocent:
70 %
Projektbudget:
24,00 mio.
Kategori
Program
Innovationsfonden
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Journalnummer
ENMI 2104-08-0009
Deltagere
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) | 2.27 mio. | 0.21 mio. |
DINEX A/S | 0.61 mio. | |
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) | 14.50 mio. | 6.44 mio. |
Kontakt
Kontakperson
Kammer Hansen, Kent
Adresse
Danmarks Tekniske Universitet. Risø Nationallaboratoriet for Bæredygtig Energi (Risø DTU). Afdelingen for Brændselsceller og Faststofkemi
Frederiksborgvej 399, Bygning 228
DK-4000 Roskilde
www.risoe.dtu.dk
Kammer Hansen, Kent , 46775835, kkha@risoe.dtu.dk
Øvr. Partnere: Danmarks Tekniske Universitet. Institut for Mekanisk Teknologi (DTU Mekanik); Dinex Emission Technology A/S
Email
kkha@risoe.dtu.dk