Eldrift og vedvarende energi i transportsektoren

Afdelingen for Systemanalyse
Projektets formål er at belyse energi- og miljømæssige samt økonomiske forhold ved øget anvendelse af eldrevne køretøjer i Danmarks fremtidige enerisystem. Endvidere er det formålet at belyse mulige synergistiske samspil mellem udnyttelse af eldrevne køretøjer og udnyttelse af fluktuerende vedvarende energi i stor skala i det danske el- og kraftvarmesystem.
Projektbeskrivelse
Projektets formål er at belyse energi- og miljømæssige samt økonomiske konsekvenser ved øget anvendelse af eldrevne køretøjer. Endvidere er det formålet at belyse mulige synergistiske samspil mellem udnyttelse af eldrevne køretøjer og udnyttelse af fluktuerende vedvarende energi (vind- og solkraft) i stor skala i det danske el- og kraftvarmesystem. Analysen vil præmært fokusere på eldrevne køretøjer, hvor køretøjets elforsyning kan være batterier eller brint-baserede brændselsceller
Resultater

Projektet 'Eldrift og vedvarende energi i transportsektoren - konsekvenser i samspil med el- og varmesystemet' er udført som et samarbejde mellem Forskningscenter Risø og DTU i perioden fra primo 1998 til primo 2000. Projektets formål er, at belyse energi- og miljømæssige samt økonomiske forhold ved øget anvendelse af eldrevne køretøjer i Danmarks fremtidige enerisystem. Endvidere er det formålet at belyse mulige synergistiske samspil mellem udnyttelse af eldrevne køretøjer og udnyttelse af fluktuerende vedvarende energi i stor skala i det danske el- og kraftvarmesystem. Analysen fokuserer primært på eldrevne køretøjer, hvor køretøjets elforsyning kan være batterier eller brint-baserede brændselsceller. Da udskiftningshastigheden i transportflåden og indtrængningshastigheden for ny teknik er relativt lav behandler analysen perioden frem til år 2030. For et el-baseret køretøj kommer de miljømæssige konsekvenser af transport til at hænge sammen med udviklingen i elsektoren. De muligheder der eksisterer i elsektoren, eksempelvis for CO2-emissionsreduktion, bliver via de eldrevne køretøjer også reduktionsmuligheder i transportsektoren. Udnyttelse af elektricitet som drivmiddel i transportsektoren i et større omfang analyseres i relation til det samlede danske forsyningssystem for el- og kraftvarme. Endvidere analyseres elbilers mulige handel og vekselvirking (år 2005) med det nordeuropæiske elsystem over en elbørs (i en udformning, der er baseret på Nordpool)

Key figures

Periode:
1998 - 2000
Bevillingsår:
1998
Egen finansiering:
0,86 mio.
Støttebeløb:
1,34 mio.
Støtteprocent:
61 %
Projektbudget:
2,20 mio.

Kategori

Oprindelig title
Eldrift og vedvarende energi i transportsektoren - konsekvenser i samspil med el- og varmesystemet
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Smart Grid og systemer
Projekttype
Analyse
Journalnummer
1753/98-0022

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)

Kontakt

Kontakperson
Nielsen, Lars Henrik
Adresse
Forskningscenter Risø. Afdelingen for Systemanalyse
P.O. Box 49
DK-4000 Roskilde, Denmark
Nielsen, Lars Henrik (seniorforsker, cand.scient.), 46775110,
Øvr. Partnere: Danmarks Tekniske Universitet

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk