Energibesparelser på industrielle køletunneller ved reduktion af isopbygning på køleflader

Efter indledende procesanalyser af køletunneler testes forskellige typer coating for deres evne til at afstøde is fra kølefladerne, og den bedst egnede prøves på en nydesignet prototype i TI's klimakammer under realistiske betingelser. På det grundlag designes en optimeret prototype, der demonstreres på et Tican-slagteri. (Energi 11)
Forsøgsresultaterne viser, at rimdannelsen foregår væsentligt anderledes end forventet, idet rimen primært sætter sig på finnespidserne og vokser op mod luftens strømningsretning.
Projektbeskrivelse

Efter indledende procesanalyser af køletunneler testes forskellige typer coating for deres evne til at afstøde is fra kølefladerne, og den bedst egnede prøves på en nydesignet prototype i TI's klimakammer under realistiske betingelser. På det grundlag designes en optimeret prototype, der demonstreres på et Tican-slagteri.

Resultater

Laboratorietesten giver et retvisende billede af de reelle forhold for fordamperen i en køletunnel påvirket af varme, fugtige produkter.

Forsøgsresultaterne viser, at rimdannelsen foregår væsentligt anderledes end forventet, idet rimen primært sætter sig på finnespidserne og vokser op mod luftens strømningsretning.

Rimdannelsen er tilsyneladende ikke påvirket nævneværdigt af de anvendte nano-belægninger på finnerne, og det må derfor konkluderes, at belægningerne ikke er en brugbar løsning i dette tilfælde.

Det var forventet, at en ændring af finnens kantgeometri med en affasning ville reducere mængden af rim, der ville sætte sig, men resultatet viste det modsatte. Fænomenet er tillige analyseret ved hjælp af simuleringsprogrammet ANSYS for at belyse, hvordan strømningsbilledet varierer med dråbestørrelse og finnegeometri.

Et rimforfang til forsøgskøleren viste stor evne til at tilbageholde vanddråberne som rim og var meget villig til at slippe rimen igen ved vibrering.

De efterfølgende fuldskalaforsøg gav ikke entydige resultater i samme omfang men indikerer dog, at et rimfang foran en fordampers indsugningsåbning, frontarealet, har reducerende indvirkning på rimmængden, der sætter sig på fordamperfladen.

Fuldskalaforsøgene har klarlagt, at for at kunne definere det optimale rimfangsudformning/design med en funktionsduelig mekanisme til rimfjernelse, er der behov for at gennemføre flere undersøgelser/forsøg for at kunne udvælge den optimale maskestruktur/konstruktion og den tilhørende mekanisme og metode til at få rimen til at slippe rimfanget.

Key figures

Periode:
2011 - 2016
Bevillingsår:
2011
Egen finansiering:
1,84 mio.
Støttebeløb:
1,54 mio.
Støtteprocent:
46 %
Projektbudget:
3,38 mio.

Kategori

Oprindelig title
Energibesparelser på industrielle køletunneller ved reduktion af isopbygning på køleflader
Program
ELFORSK
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Journalnummer
ELFORSK 343-040

Deltagere

Teknologisk Institut (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
ALFA LAVAL COPENHAGEN A/S
Tican a.m.b.a.

Kontakt

Adresse

Teknologisk Institut. Center for Køle- og Varmepumpeteknik
Gregersensvej 3
DK-2630 Taastrup
www.teknologisk.dk
 

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk