Energimæssige effekter af afgiftslempelser for personbiler

Projektet undersøger i hvilken grad afgiftslempelserne i sig selv tilskynder til beslutning om køb af bil eller bil nummer to. Desuden undersøges brugen af bilerne, herunder om bilvalget hænger sammen med overvejelser om valg af bolig eller arbejdssted.
Projektbeskrivelse
Projektets formål er at vurdere, i hvilket omfang bilparkens energiforbrug og CO2 emission kan påvirkes gennem skattemæssige begunstigelser af energiøkonomiske køretøjer. I Danmark er der afgiftsnedsættelser for særlige køretøjstyper, og erfaringerne fra disse fuldskala forsøg og de energimæssige konsekvenser af dem vil blive analyseret. Analysen af markedets reaktion på afgiftslempelserne vil kunne indgå i overvejelser om fremtidige ændringer af bilafgifterne. Udredningen vil vurdere de energimæssige effekter af følgende to cases: 1) Reduceret registreringsafgift og lav ejerafgift for særligt energiøkonomiske biler (VW Lupo m.fl.). 2) Reduceret registreringsafgift ved privates køb af varebiler med en totalvægt på mere end 2 ton (MPV på gule plader mv.). Effektvurderingerne vil ved brug af registeroplysninger og bilsynsdata opgøre det samlede omfang af køretøjer og kørsel med de afgiftsbegunstigede køretøjer. Gennem spørgeskemaanalyser analyseres de konkrete skift i transportadfærd som følge af afgiftslettelserne, og den adfærd, der alternativt ville være anvendt, søges indkredset. På baggrund heraf kan de energimæssige effekter beregnes. Analysen vil udover konkrete konsekvenser for bilmarked og energiforbrug kunne sætte billeder på, hvilke typer af transportadfærd, der i særlig grad er blevet påvirket af disse afgiftslettelser. Da produktionen af VW Lupo er indstillet, og da Danmark har været ene om at indføre afgiftslempelser, vil det være også af international interesse at dokumentere de konkrete erfaringer fra de to cases
Resultater

I dette projekt undersøges de energimæssige effekter af to typer af lempelser i købsafgiften for personbiler: 1) Den reducerede registreringsafgift for særligt energiøkonomiske biler, som blev indført med virkning fra 2000 og som har omfattet VW Lupo 3L, Audi A2 1,2 TDi og Smart 0,8 CDi. 2) Den reducerede registreringsafgift ved køb af personbiler, der er ombygget til varebiler med to eller tre sæder, de såkaldte MPVer og SUVer på gule nummerplader. Formålet med projektet er at vurdere de efterspørgselsmæssige effekter af en differentiering i købsafgiften. Projektet undersøger i hvilken grad afgiftslempelserne i sig selv tilskynder til beslutning om køb af bil eller bil nummer to. Desuden undersøges brugen af bilerne, herunder om bilvalget hænger sammen med overvejelser om valg af bolig eller arbejdssted. I undersøgelsen er gennemført interview samt en spørgeskemaundersøgelse blandt ejerne af de pågældende biltyper. Desuden er der gennemført analyser af registerdata for hele befolkningen, hvor hele familier med de pågældende biltyper sammenlignes med familier med almindelige personbiler samt familier uden bil. Denne del omfatter blandt andet en vurdering af familiernes transportbehov ud fra pendlingsdata samt en opgørelse af kørslen i bilerne ud fra data fra de periodiske bilsyn. Det samlede for såvel de særligt energiøkonomiske biler som varebilerne er, at afgiftslempelserne har gjort disse biltyper attraktive, og at de af mange er købt som familiens bil nummer to og ofte til pendling. MAnge vil dog under alle omstændigheder have købt en bil, så historien om de afgiftslempede biler er i vid udstrækning også en illustration af den generelle tendens til øget bilejerskab og øget biltrafik. En del ejere af de særligt energiøkonomiske biler kører mere i bilen i forhold til tidligere, blandt andet fordi driftsudgifterne er lave. Eksemplet viser således, at en belønning af et lavt energiforbrug, både ved købet og gennem lave driftsudgifter, har den effekt, at der både købes flere af disse biler, og at bilerne bruges mere. Merforbruget bliver dog mere end opvejet af det lave brændstofforbrug per km, så der samlet set er tale om en energibesparelse. Ejerne af varebilerne kører også mere end tidligere, men forøgelsen er her mindre end for de særligt energiøkonomiske biler. Specielt for de store firehjulstrukne varebiler er energiforbruget øget på grund af den øgede kørsel samt et højere brændstofforbrug per km i forhold til tidligere.

Key figures

Periode:
2007 - 2007
Bevillingsår:
2006
Egen finansiering:
0,10 mio.
Støttebeløb:
0,80 mio.
Støtteprocent:
89 %
Projektbudget:
0,90 mio.

Kategori

Oprindelig title
Energimæssige effekter af afgiftslempelser for personbiler
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Journalnummer
33032-0166

Deltagere

Tetraplan A/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
No entries available.

Kontakt

Kontakperson
Krawack, Susanne
Adresse
Tetraplan A/S
Kronprinsessegade 46 E
DK-1306 København K, Danmark
www.tetraplan.dk
Krawack, Susanne , 33737100, info@tetraplan.dk
Øvr. Partnere:

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk