Energioptimering af LED system til vejbelysning

Energioptimering af LED vejbelysning er andet end højere effektivitet på LED chippen og intelligent styring. Der er et potentiale i optimering og reducering af energiforbruget på LED armaturer til vejbelysning med op til 20 %, ved at forbedre og customize design af linser så de passer præcist til den givne kontekst.
Resultatet af simuleringer af vejbelysningen med brug af det nye optimerede linsesystem viser, at det er muligt at opnå en forbedret lysfordeling, igennem mindre spildlys og bedre homogenitet og mulig energibesparelse ved afpasning af lysstrømmen.
Projektbeskrivelse

Når det kommer til effektivitet, ydeevne og levetid er LED overlegen sammenlignet med konventionelle lyskilder. Desværre går der stadig en masse energi til spilde i LED systemer i form af lys der aldrig forlader armaturet eller er rettet i uhensigtsmæssige retninger. Størstedelen af alle LED vejbelysningssystemer er udviklet således, at det samme system kan bestykkes med forskellige standard linser, der tilnærmelsesvist passer til den specifikke kontekst hvori armaturet indgår. Udfordringen er blot at disse linser udvikles til et internationalt marked og skal dække bredt, hvorfor det sjældent er muligt at finde en optimal linse til den specifikke opgave. Desuden er spildlys spild af energi, hvilket naturligvis er en dårlig ting, men det er endnu værre, når lyset skaber ubehagelig blænding. I vejbelysning kan blænding forårsage alvorlige risici, som kan og skal undgås.

DTU Fotonik, HeSaLight og Apiosoft vil samarbejde for at optimere det optiske system samt design- og produktionsprocessen så den implementerede løsning passer til den rigtige kontekst hvori armaturet befinder sig.

Målet er at opnå en samlet reduktion af energi på 20 % og at undersøge mulighederne for at implementere og kommercialisere løsningerne.

Resultater

Projektets formål var at påvise, hvordan man, inden for LED vejbelysning, kan optimere designet af den optiske løsning til den konkrete kontekst, hvormed man både kan opnå bedre lysfordeling og energibesparelser. Og gennem analyser at redegøre for kommercielle perspektiver ift. implementering af mass customization af linser. For en case med et specifikt vejbelysningsarmatur, på en specifik type vejstrækning skulle der ved brug af ny CAD-optimeringssoftware baseret på geometrisk 3D-ray-tracing og CIE-standarderne for vejbelysning, designes, optimeres og udvikles et nyt linsesystem.

Resultatet af simuleringer af vejbelysningen med brug af det nye optimerede linsesystem viser, at det er muligt at opnå en forbedret lysfordeling, igennem mindre spildlys og bedre homogenitet og mulig energibesparelse ved afpasning af lysstrømmen. Det er vist, at der er for store designmæssige begrænsninger ved 3D printet optik og at det derfor ikke er en bæredygtig produktionsmetode i dette tilfælde på nuværende stadie. DTU Fotonik har sideløbende udviklet en coatningproces, som er en prisbillig erstatning for manuel polering eller høj præcisions fræsning af sprøjtestøbeværktøjer, som kunne være en mulig fremstillingsmetode.

De i projektet viste store perspektiver for brugen af specialdesignede optiske linser, har DTU Fotonik demonstreret i et sideløbende projekt, hvor der i stadionbelysning er opnået energibesparelser på 50% i forhold til metalhalogenbelysning og 90% mindre spildlys og bedre homogenitet.

Key figures

Periode:
2015 - 2018
Bevillingsår:
2015
Egen finansiering:
0,31 mio.
Støttebeløb:
0,88 mio.
Støtteprocent:
74 %
Projektbudget:
1,19 mio.

Kategori

Oprindelig title
Energioptimering af LED system til vejbelysning
Program
ELFORSK
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Projekttype
Forskning
Journalnummer
ELFORSK 347-044

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Apiosoft
HeSaLight

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk