FEEDBACK-motiveret elbesparelse i boligen baseret på viualisering og ny måleteknik
I projektet udnyttes elnetselskabernes investeringer i interaktive målere og bredbånd til at udvikle nye kommunikationsmetoder med feedback på løbende forbrugsmålinger, så elforbrugerne kan reagere på feedback. Effekten af disse metoder undersøges, bl.a. ved et toårigt forsøg med 1000 husholdninger
Der er i 1.452 husstande med fjernaflæste elmålere hos Syd Energi gennemført forsøg med at give kunderne løbende feedback på deres elforbrug via SMS eller e-mail. Den efterfølgende evaluering viste en gennemsnitlig elbesparelse i forhold til en kontrolgruppe uden feedback på 3 % i det mest effektive af de afprøvede set ups. Projektets ønske om at udvikle udstyr til hyppig feedback baseret på målinger af elforbrug på apparatniveau hos NOE-kunder kunne ikke færdiggøres efter projektets intentioner, og denne del blev derfor alene gennemført som en pilottest i 20 husstande, der opnåede en gennemsnitlig elbesparelse på 8 %. (Energi 10)
Key figures
Kategori
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
BANG & OLUFSEN A/S | ||
ENERGY PIANO V/ CASPER KOFOD | ||
HANDELSHØJSKOLEN I ÅRHUS | ||
Midtvest Bredbånd |
Kontakt
Nordvestjysk elforsyning AMBA (NOE)
Skivevej 120
DK-7500 Holstebro
www.noe.dk
Thøgersen, John (Aarhus Universitet. Handelshøjskolen) , 89486440; 97421488,
Øvr. Partnere: B og O; Energy Piano; Handelshøjskolen i Århus, Inst. for Marketing og Statistik; Midtvest Bredbånd