Gaffeltrucks først med brint i tanken
HyLIFT-C3 projektet skal udvikle og kommercialisere brintdrevne brændselscelle hybridsystemer, der skal gøre det muligt at drive gaffeltrucks til varehuse og distributionscentre på verdensplan uden forurening.
Projektbeskrivelse
Fremtidens gaffeltruck er CO2 neutral og forureningsfri. Projektet udvikler brændselscellesystemer til miljørigtige gaffeltrucks: fokus på virkningsgrad, stabilitet og pris. Markedsanalyser har vist en efterspørgsel efter CO2-neutrale køretøjer i Materials Handling-segmentet, og analyser af Total Cost of Ownership viser, at det er muligt at konkurrere med fossile brændstoffer. Der er i projektet særligt fokus på integration af systemkomponenter omkring selve brændselscellen, og målet er skræddersyede komponenter, der kombinerer funktioner fra flere standardkomponenter. Derved mindskes systemernes kompleksitet og pris, mens performance og integration optimeres. Projektets ph.d.-studerende forsker i termiske forhold samt i power-elektronik. De første lovende prototyper testes og analyseres på DTU. Parallelt analyseres og optimeres systemopbygningen, så prototypen kan bygges på de rigtige hjørnestene, ligesom systemet modulariseres og designes mod serieproduktion. I 2010 fremstilles en prototype, der skal testes i en gaffeltruck. (Højteknologifondens årsberetning 09)
Key figures
Periode:
2008 - 2012
Bevillingsår:
2008
Egen finansiering:
4,00 mio.
Støttebeløb:
7,00 mio.
Støtteprocent:
64 %
Projektbudget:
11,00 mio.
Kategori
Program
Innovationsfonden
Fælles overordnet teknologiområde
Brint og brændselsceller
Journalnummer
HTF u1784
Deltagere
NEL Hydrogen (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) | ||
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) |