Gearbelastning som en del af møllens dynamik

Afdelingen for Vindenergi og Atmosfærefysik
Projektets formål har været at undersøge betydningen af, at gearkasser i vindmøller indgår som en del af møllens dynamiske system.
Projektbeskrivelse
Lastgrundlaget for gearkasser er opstillet ud fra den antagelse, at gearkassen kun udsættes for statiske ydre laster. Det er projektets formål at undersøge betydningen af, at gearkassen i virkeligheden indgår som en del af møllens dynamiske system og ud over forskellige rotorlaster også udsættes for inertilaster fra gearhusets accelerationer. Der foretages en detaljeret modellering af en gearkasse monteret i maskinkabinen i en vindmølle. Samtidig foretages målinger på en mølle i virkeligheden, blandt andet målinger af gearkassehusets accelerationer. Det forventede resultat er blandt andet anbefalinger for inkludering af inertilaster i lastgrundlaget for vindmøller
Resultater

Som det første led i denne undersøgelse er der foretaget en detaljeret modellering af de dynamiske forhold i interaktionen mellem møllen og gearkassen - specielt med vægt på planettrinnet. Næste fase i projektet har været at verificere denne modellering ved hjælp af målinger på Risøs Nordtank mølle. Denne har - udover den omfattende traditionelle instrumentering til lastmålinger - været instrumenteret med et ekstra målesystem til hurtig måling af drejningsmomenter og accelerationer. Der er målt med en samplefrekvens på 2000 Hz. Drejningsmomentet er målt på møllens hovedaksel og på udgangsakslen fra gearkassen og der er målt accelerationer i tre retninger på gearkassen og på nacellens bundramme. Målingerne har bekræftet observationerne fra modelleringsarbejdet, hvor det viste sig, at lastudligningen i planettrinnet er ganske effektiv. Der er registreret dynamisk respons for en række egenfrekvenser (op til 1000 Hz) som ikke kan ses i traditionelle målinger. Projektets resultater viser, at der i de fleste tilfælde foregår en effektiv lastfordeling i vindmøllegears planettrin og at der ikke er betydende dynamik ved højere ordens svingningsformer. I særlige tilfælde kan uheldige sammenfald imellem egenfrekvenser intern i gearkassen og ydre excitationsfrekvenser (f.eks. ubalancer i generator-rotoren eller bremseskive) bevirke et forøget lastniveau. Det anbefales i alle tilfælde at undersøge dette med en modeltype som den i projektet udviklede. Resultaterne fra modelleringsarbejdet indikerede undervejs i projektet at den primære lastgenerende mekanisme, som har forårsaget en del gearkassehavarier, sandsynligvis ikke er et uheldigt sammenfald imellem ydre excitationsfrekvenser og indre egenfrekvenser i gearkasserne. Med udgangspunkt i dette har der sideløbende med projektet - og afledt af projektet - været arbejdet med andre mulige årsager til gearkassehavarier. Dette arbejde har primært været fokuseret på særlige forhold for planetlejerne og resultaterne har vist, at der under visse forhold kan optræde specielle forhold i sfæriske rullelejer som kan medføre et lastniveau væsentligt over designgrænsen

Key figures

Periode:
2001 - 2003
Bevillingsår:
2000
Egen finansiering:
1,93 mio.
Støttebeløb:
1,76 mio.
Støtteprocent:
48 %
Projektbudget:
3,68 mio.

Kategori

Oprindelig title
Gearbelastning som en del af møllens dynamik
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Vind
Projekttype
Forskning
Journalnummer
1363/00-0025

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
NEG Micon A/S

Kontakt

Kontakperson
Thomsen, Kenneth
Adresse
Forskningscenter Risø. Afdelingen for Vindenergi
P.O. Box 49
DK-4000 Roskilde, Denmark
Thomsen, Kenneth (seniorforsker), 46775052, kenneth.thomsen@risoe.dk
Øvr. Partnere: NEG Micon A/S

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk