Højtrykskedel til store to-takt skibsmotorer

Projektets formål er, at reducere CO2 udledningen fra store skibe med op til 7%, gennem integrering af en ny kedel-type. Virkningen af den nye kedel-type er en bedre udnyttelse af motorens brændstof, idet der kan produceres mere damp, og damp med et højere energiindhold.
Projektbeskrivelse

Det er projektets mål at udvikle en ny kedeltype (HPB, High Pressure Boiler) til store oceangående skibe med henblik på at reducere CO2-udledningen med 4-7%. Dette er muligt via en forbedret energieffektivitet på hovedmotoren, øget varmegenindvinding samt forbedret damp-system.

CO2-reduktionen opnås på motorer, der har EGB (Exhaust Gas By-pass) og /eller har installeret EGR (Exhaust Gas Recirculation). Aktiviteterne omfatter:

-  Udvikling af  HPB kedlen til integration på en motor.

-  Tilpasning af en Tier III motor med HPB kedel og EGR.

- Udvikling af beregningsværktøj, der kan bruges til optimering af WHR (Waste Heat Recovery) systemer med HPB kedel.

- Montering, test og demonstration af HPB kedlen på et 4500 TEU Mærsk container skib.

Projektet fører til en ny teknologi, der er rettet mod rederiernes efterspørgsel efter løsninger, der er miljøvenlige og øger energieffektiviteten.

Resultater
Projektet har med succes udviklet, installeret og testet et nyt kedelelement (den
såkaldte High Pressure Boiler – HPB). Boileren er integreret med den nyeste teknologi
til reduktion af emissioner (den såkaldte Enhanced Gas Recovery – EGR-teknologi),
som anvendes i store 2-takt diesel motorer. Mærsk Line har via deltagelse i projektet
fået afprøvet udstyret i containerskibet Maersk Cardiff, hvilket gav mulighed for direkte
sammenligning med konventionel drift af skibet. Systemet blev installeret og optimeret
i løbet af ca. 400 driftstimer, mens skibet fortsatte sin planlagte rute rundt i flere
havne i Asien. Projektet er afsluttet i 2016 med succes og Alfa Laval og MAN Diesel &
Turbo forventer at have et produkt klar til kommerciel udbredelse mod slutningen af
2017. Produktet forventes markedsført af begge virksomheder.

Key figures

Periode:
2014 - 2016
Bevillingsår:
2013
Egen finansiering:
5,77 mio.
Støttebeløb:
4,48 mio.
Støtteprocent:
44 %
Projektbudget:
10,24 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Journalnummer
64013-0551

Dokumenter

Deltagere

MAN Energy Solutions (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
ALFA LAVAL COPENHAGEN A/S 2.02 mio. 3.03 mio.
A.P. MØLLER - MÆRSK A/S 0.41 mio. 0.62 mio.
Aalborg Universitet (Fredrik Bajers Vej) 0.68 mio. 0.08 mio.

Kontakt

Kontakperson
Niels Freese
Adresse

Teglholmsgade 41, 2450 København SV
tlf: 33851368

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk