Højtrykskedel til store to-takt skibsmotorer
Det er projektets mål at udvikle en ny kedeltype (HPB, High Pressure Boiler) til store oceangående skibe med henblik på at reducere CO2-udledningen med 4-7%. Dette er muligt via en forbedret energieffektivitet på hovedmotoren, øget varmegenindvinding samt forbedret damp-system.
CO2-reduktionen opnås på motorer, der har EGB (Exhaust Gas By-pass) og /eller har installeret EGR (Exhaust Gas Recirculation). Aktiviteterne omfatter:
- Udvikling af HPB kedlen til integration på en motor.
- Tilpasning af en Tier III motor med HPB kedel og EGR.
- Udvikling af beregningsværktøj, der kan bruges til optimering af WHR (Waste Heat Recovery) systemer med HPB kedel.
- Montering, test og demonstration af HPB kedlen på et 4500 TEU Mærsk container skib.
Projektet fører til en ny teknologi, der er rettet mod rederiernes efterspørgsel efter løsninger, der er miljøvenlige og øger energieffektiviteten.
såkaldte High Pressure Boiler – HPB). Boileren er integreret med den nyeste teknologi
til reduktion af emissioner (den såkaldte Enhanced Gas Recovery – EGR-teknologi),
som anvendes i store 2-takt diesel motorer. Mærsk Line har via deltagelse i projektet
fået afprøvet udstyret i containerskibet Maersk Cardiff, hvilket gav mulighed for direkte
sammenligning med konventionel drift af skibet. Systemet blev installeret og optimeret
i løbet af ca. 400 driftstimer, mens skibet fortsatte sin planlagte rute rundt i flere
havne i Asien. Projektet er afsluttet i 2016 med succes og Alfa Laval og MAN Diesel &
Turbo forventer at have et produkt klar til kommerciel udbredelse mod slutningen af
2017. Produktet forventes markedsført af begge virksomheder.
Key figures
Kategori
Dokumenter
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
ALFA LAVAL COPENHAGEN A/S | 2.02 mio. | 3.03 mio. |
A.P. MØLLER - MÆRSK A/S | 0.41 mio. | 0.62 mio. |
Aalborg Universitet (Fredrik Bajers Vej) | 0.68 mio. | 0.08 mio. |
Kontakt
Teglholmsgade 41, 2450 København SV
tlf: 33851368