Hybrid belysning på skolebænken

En prototype på et hybrid belysningssystem, der kombinerer sollys og LED-lyskilder, videreudvikles med de mål, at anlægsomkostningerne kan reduceres med prisbillige optiske komponenter, og at lyskvaliteten forbedres. Prototypen testes på Hotherskolen i Stevns kommune for energiforbrug, lyskvalitet, forbrugstid og styring. (Energi 11)
I projektet er der udviklet en ny type af energibesparende lyssystemer, som anvender en kombination af dagslys og LED belysning. De nye belysningssystemer er i projektet blevet implementeret og testet på Hotherskolen i Hårlev, og vi har i projektet vurderet både kvantitative og kvalitative aspekter indenfor energiforbrug og lyskvalitet.
Projektbeskrivelse

En prototype på et hybrid belysningssystem, der kombinerer sollys og LED-lyskilder, videreudvikles med de mål, at anlægsomkostningerne kan reduceres med prisbillige optiske komponenter, og at lyskvaliteten forbedres. Prototypen testes på Hotherskolen i Stevns kommune for energiforbrug, lyskvalitet, forbrugstid og styring. (Energi 11). Den 20. juni 2013 har projektet fremvist prototypen af hybridbelysningssystemet, som er installeret på Hotherskolen på Stevns. Denne fremvisnings havde også Klima-, energi- og bygningsminsteren Martin Lidegaards interesse, som også deltog i arrangementet. Foruden projektgruppen og Stevns borgmester var ELFORSK også repræsenteret.

Resultater

I projektet er der udviklet en ny type af energibesparende lyssystemer, som anvender en kombination af dagslys og LED belysning.

De nye belysningssystemer er i projektet blevet implementeret og testet på Hotherskolen i Hårlev, og vi har i projektet vurderet både kvantitative og kvalitative aspekter indenfor energiforbrug og lyskvalitet.

LED-systemernes mulighed for at blive individuelt styrbare i både intensitet samt farvetone giver en unik mulighed for at kombinere disse lyskilder med dagslys. Vi viser i rapporten at hybride belysningssystemer, som benytter en kombination af dagslys og LED-belysning, har et elbesparelsespotentiale, som er større end både energisparepærer og LED.

På trods af det store energi- og CO2-besparelsespotentiale er der en række problemstillinger, som skal løses før teknologien kan udvikles til et kommercielt produkt. De væsentlige problemer med eksisterende hybride systemer er at prisen på belysningssystemerne er for høj.

I projektet er der på Hotherskolen på Stevns implementeret følgende tre hybride belysningssystemer:

  • Hybrid lysskakt med LED i et gangareal på skolen
  • LED med solceller i et klasselokale
  • Fiberbelysning hvor sollys igennem tynde optiske fibre kobles ind i skolen lokaler

I forhold til den oprindelige ansøgning er projektet blevet væsentligt større end oprindeligt planlagt. I den oprindelige ansøgning skulle der kun arbejdes med den hybride fiber-belysning. Det blev imidlertid i starten af projektet besluttet, at hele skolen skulle gøres til et showroom for hybridbelysning, og vi valgte også at udvikle LED med solceller i et klasselokale samt opsætte Hybridlysskakte med indbygget LED belysning i et gangareal på skolen.

Disse hybride lyssystemer er i projektet blevet sammenlignet med energieffektiviteten for energisparerpærer.

Som en vigtig del af projektet er der indgået en partneraftale mellem Stevns Kommune, RUC og DTU Fotonik med det formål at nedsætte energiforbruget til belysning i kommunen. Stevns kommune har besluttet at videreudvikle succesen og har igangsat et energibesparende belysningsprojekt på Store Heddinge Skole, der har afsæt i den viden og erfaring, som ELFORSK projektet på Hotherskolen har givet. Læs mere om projektet http://www.stevns.dk/Borgere/Klima-amp-Energi/LEDbelysningsprojekt.aspx

Key figures

Periode:
2011 - 2014
Bevillingsår:
2011
Egen finansiering:
0,74 mio.
Støttebeløb:
1,30 mio.
Støtteprocent:
64 %
Projektbudget:
2,04 mio.

Kategori

Oprindelig title
Hybrid belysning på skolebænken
Program
ELFORSK
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Journalnummer
ELFORSK 343-036

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)

Kontakt

Kontakperson
Petersen, Paul Michael
Adresse

Danmarks Tekniske Universitet. Institut for Fotonik (DTU Fotonik)
Frederiksborgvej 399, P.O. Box 49
DK-4000 Roskilde
www.fotonik.dtu.dk
Petersen, Paul Michael , 46774512, pape@fotonik.dtu.dk
 

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk