Hydrogen assisted ammonia SCR for removal of NOx from diesel engines
H2-assisteret ammoniak SCR Projektet er finansieret af Det Danske Strategiske Forskningsråd med det formål at udvikle et konkurrencedygtigt system til fjernelse af NOx fra dieselmotorer, er delvist baseret på H2-assisteret selektiv katalytisk reduktion af NOx med ammoniak.
Markedet for de lette dieselbiler er vokset i løbet af de sidste ti år i Europa og også i USA. Grunden til dette er betydeligt mindre brændstofforbrug dieselmotorer relateret til benzin, hvilket betyder bedre brændstoføkonomi og lavere CO2-emissioner. Den ned side af dieselmotorer er den højeste udledning af skadelige NOx og sod (fine partikler), i forhold til benzindrevne køretøjer med tre-vejs katalysatorer (TWC). Et karakteristisk træk ved dieselmotoren er, at den fungerer under ikke-støkiometrisk forhold luft / brændstof med overskud af luft, såkaldt lean forhold. TWCs anvendes til benzinbiler kan ikke reducere NOx fra udstødningsgassen, der indeholder overskud af oxygen og derfor andre katalysatorer skal anvendes til fjernelse af NOx fra dieseludstødning.
I dag er der to efterbehandling teknologier til at sænke NOx-emission fra dieseldrevne køretøjer: selektiv katalytisk reduktion (SCR) med ammoniak eller urea (AdBlue) og Nox fælder. SCR er den mest robuste og energieffektive af de to (energieffektivitet = forbedret brændstoføkonomi). Urea-SCR er meget brugt til tunge lastbiler at overholde Euro V. Det er også implementeret i et par lette køretøjer. Den strengere amerikanske tier 2, bin 5 (2009) og den kommende og 6 Euro (2014) kunne se efterspørgslen efter SCR på lette køretøjer stige.
Lette dieselmotorer har udstødning med lav temperatur. Det er svært for katalysator producenter siden fordi den lave temperatur aktivitet SCR-katalysator stadig er en udfordring.
De opnåede resultater gennem projektet konstateret, at det er muligt at forøge NOx konvertering ved lavere temperatur ved hjælp af katalysatoren undersøges og optimeres under projektet.
De opnåede resultater i projektet har positiv indvirkning på samfundet. Det er regeringens politik at reducere NOx-emission fra dieselmotorer. Da effektiviteten af dieselmotorer bliver højere i reaktion på at sænke CO2-udledningen, der er et klart behov for at finde katalysatorer og systemer, medvirke til at reducere NOx-emission ved lave temperaturer. Resultaterne af projektet bidrager i hvert fald i dette aspekt.
Key figures
Kategori
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
HALDOR TOPSØE A/S | ||
AMMINEX A/S | ||
Chalmers University of Technology |
Kontakt
Danmarks Tekniske Universitet. Institut for Fysik (DTU Fysik)
DK-2800 Kgs. Lyngby
www.fys.dtu.dk
Øvr. Partnere: Haldor Topsøe A/S; Amminex A/S; Chalmers Tekniska Högskola (SE)