HyFill-Fast - Hurtig, effektiv brint-tankning og -lagring med høj kapacitet på køretøjer

Projektet vil udvikle nye koncepter for energiopbevaring i brint, hvor den opbevares som gas ved højt tryk og som fast stof, samt nye metoder til brintkomprimering som er mere effektiv og opvarmer gassen i mindre grad. Forskningen vil foregå i et internationalt netværk samt i sparring med verdens førende bilproducenter.
Projektet har bidraget til at NEL har videreudviklet sin brint påfyldningsteknologi. Særligt har projektet bidraget til at muliggøre påfyldning af store mængder brint, og opnå samme lange rækkevidde som benzin, og samme hurtige optankning.
Projektbeskrivelse

Hovedformålet med dette projekt er at finde en sikker, effektiv og billig måde at opbevare brint i for eksempel biler. Vi vil designe et helt nyt koncept, hvor brint opbevares både som gas ved højt tryk (700 bar) og i et fast stof. Nye, mere energieffektive metoder til brint-komprimering, som ikke opvarmer gassen så meget som i dag, vil også blive udviklet i dette projekt. Desuden vil nye materialer, som både optager varme og brint ved højt tryk blive fremstillet og undersøgt. Forskningen foregår i et forpligtende interdisciplinært og internationalt netværk og i tæt sparring med verdens førende bilproducenter.

Resultater
Projektet har bidraget til at NEL har videreudviklet sin brint påfyldningsteknologi.
Særligt har projektet bidraget til at muliggøre påfyldning af store mængder brint, og
opnå samme lange rækkevidde som benzin, og samme hurtige optankning.
• Udvikling af en general computer model for dynamisk simulering af hydrogen
optankning der inkluderer varmeledning, kinetik, og en række fysiske parametre.
• Udvikling af ny teknologi til gas kompression med en ionisk væske som stempel,
inklusive optimering af materialer. Denne teknik har potentialet til at blive mere energi
effektiv.
• Katalytisk optimering af reversible fast stof hydrogen opbevaringssystemer med op til
10 wt% H2 som fungerer ved moderat temperatur (>300 °C). Opdagelse af helt nye
typer af reversible fast stof hydrogen opbevaringssystemer med lavere H2 indhold, men
som fungerer ved lav temperatur (~100 °C).
• Opdagelse af helt ny faste stoffer med hydrogen indhold, der er sammenligneligt med
flydende natur gas. Uddannelse af et stort antal forskere på højt niveau inden for
energimaterialevidenskab, fuld eller delvis medfinanciering: 12 PhD’er, samt videre
uddannelse af 12 post doc’s, og 10 tilknyttede bachelor studerende og 7 kandidat
studerende. HyFillfast partnere har publiceret ca. 175 videnskabelige artikler og
bidraget med ca. 130 foredrag og poster præsentationer ved videnskabelige møder –
det er over 5x mere end projektets oprindelige mål.

Key figures

Periode:
2012 - 2017
Bevillingsår:
2011
Egen finansiering:
17,42 mio.
Støttebeløb:
21,97 mio.
Støtteprocent:
56 %
Projektbudget:
39,39 mio.

Kategori

Fælles overordnet teknologiområde
Brint og brændselsceller
Journalnummer
ENMI 11-116802

Deltagere

Aarhus Universitet (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Aarhus Universitet 9.38 mio. 7.55 mio.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 5.11 mio. 3.30 mio.
NEL Hydrogen 4.01 mio. 4.01 mio.
HelmHoltz-Zentrum für Materialen 1.94 mio. 1.94 mio.
The Korean Institute of Science and Technology (Sydkorea) 1.21 mio. 0.58 mio.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) 0.32 mio. 0.04 mio.

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk