Letvægtslager til brintbil

Projektet har haft til formål at udvikle og fremstille letvægtslagre til lagring af brint ved højt tryk baseret på fiberforstærkede trykbeholdere. Under projektet er der således konstrueret lagre til et maximalt arbejdstryk på 3000 bar baseret på den mest optimale kommercielt tilgængelige fiberforstærkede trykbeholder.
Projektbeskrivelse
Projektet har til formål at udvikle og fremstille letvægtslagre til lagring af brint ved højt tryk baseret på kompositgastanke. I projektets første del fremstilles lagre med et maximalt arbejdstryk på 200 bar baseret på den mest optimale kommercielt tilgængelige kompositgastank. I projektets anden del designes og fremstilles et lager til et arbejdstryk på mindst 300 bar. Muligheden for at involvere dansk industri i fremstillingen af denne kompositgastank undersøges. Brintlagrene skal efter test og sikkerhedsgodkendelse anvendes i de kommende danske brintbildemonstrationsprojekter
Resultater

Tre lagre blev designet og fremstillet til et arbejdstryk på 200 bar. Af de tre brintlagre der er bygget, er det ene brintlager indbygget i bagagerummet på en Ford Focus, som Nordvejsjysk Folkecenter for Vedvarende Energi har omstillet til brintdrift. Lageret opfyldte følgende krav: 1) Bagagerums dimensioner: 104x75x55 cm. 2) Lagertryk: 1-200 bar. 3) Lagerkapacitet (200 bar): 1,21 kg brint approx 145 MJ (LHV) approx 4,5 L benzin. 4) Aftapningshastighed: 100 Nl/min ved start, 500 Nl/min ved accelration og 250 Nl/min ved 80 km/h. De 2 andre brintlagre er indbygget i varerummet på hver sin Fiat Seicento Elettra varevogn, hvor de leverer brint til en 5 kW PEM brændselscelle. Lagrene opfyldte følgende krav: 1) Max. dimensioner: 110x90x60 cm. 2) Lagertryk: 1-200 bar. 3) Lagerkapacitet (200 bar): 0,72 kg brint approx 87 MJ(LHV) approx 2,7 L benzin. 4) Aftapningshastighed: 60 Nl/min. Kravene til sikkerheden af brintlagerkonstruktionen var baseret på den antagelse at der altid vil være en utæthed ved en samling, ventil eller flaske. Det medførte bl.a. at lagrene er ventileret ud til det fri og forsynet med en brintalarm. Lagrene kan let omstilles til et arbejdstryk på 300 bar, idet alle komponenter på nær reduktionsventilen er specificeret til 300 bar. Muligheden for at udvikle en letvægtslagertank baseret udelukkende på polymerer, der kan fremstilles af dansk industri undersøgtes ved at fremstille nogle fiberforstærkede testtryktanke med polymerliner og med metaliseret polymerliner. Testtryktankene med metaliseret polymerliner er helt tætte mens beholdere med ren polymerliner udviste et brinttab på 2,6% måned. Disse resultater viser at det vil være muligt at lave tryktanke til brint med polymerliner. Ved at erstatte aluminiumslineren med en polymerliner vil vægten af en 9 L beholder reduceres fra 4,8 til 2,4 kg

Key figures

Periode:
1999 - 2006
Bevillingsår:
1998
Egen finansiering:
0,52 mio.
Støttebeløb:
0,72 mio.
Støtteprocent:
58 %
Projektbudget:
1,24 mio.

Kategori

Oprindelig title
Letvægtslager til brintbil
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Brint og brændselsceller
Projekttype
Udvikling
Journalnummer
1763/98-0011

Deltagere

IRD Fuel Cells A/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)

Kontakt

Kontakperson
Yde-Andersen, Steen
Adresse
IRD A/S
Kullinggade 31
DK-5700 Svendborg, Denmark
Yde-Andersen, Steen (R and D manager), 62800008, ird@post4.tele.dk
Øvr. Partnere: Forskningscenter Risø. Afdlingen for Materialeforskning

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk