Levetids- og lastberegninger på gear

Baggrunden for projektet er havarier på gear i vindmølle på Horns Rev og på gear på Hjørring Kraftvarmeværk. Projektets overordnede målsætning er gennem beregninger og målinger at analysere gearlaster og gearskader med henblik på at udarbejde gearspecifikationer for nye anlæg.
Projektbeskrivelse

Baggrunden for projektet er havarier på gear i vindmøller på Horns Rev og på gear på Hjørring Kraftvarmeværk. Projektets overordnede målsætning er gennem beregninger og målinger at analysere qearlaster og gearskader med henblik på at udarbejde gearspecifikationer for nye anlæg, såvel for vindmøller som for kraftvarmeværker. Der skal udvikles et værktøj til monitering af statiske og dynamiske laster på indgående og udgående gearaksler, og resultaterne herfra benyttes til skades-/levetidsanalyser på gear. Projektet er efterfølger til PSO-projekt 2001, Evaluering af vindmøllegear, hvor edb-programmet DYSIVI blev udviklet. Ved anvendelse af DYSIVI dukkede nogle resultater op, hvor en verifikation ved hjælp af målinger er nødvendig. Resultaterne indikerer, at belastningen i gearet er væsentlig større end forventet. Kan dette bekræftes, vil det influere på valget af gear generelt. Specielt for design af vindmøllegear vil det være af stor betydning. Det vil ligeledes have indflydelse på udskiftningen af eventuelle havarerede gear. For at opfylde målsætningen om målinger etableres et samarbejde med den tyske gearfabrikant Jahnel-Kestermann, Rochum. Jahnel-Kestermann har netop det fornødne udstyr og kan foretage de målinger, der er nødvendige for at implementere de avancerede teorier i DYSiVI, hvorved programmet bliver i stand til at efterbehandle moniterede data fra eksisterende møller. Formålet med projektet har været at vise eksistensen af højfrekvente svingninger. Målingerne har vist disse svingninger, og de efterfølgende frekvensanalyser har afsløret, at disse frekvenser kan være meget energirige, men kortvarige – under 200 millisekunders varighed. Resultaterne af projektet er indarbejdet i DYSIVI, et beregningsprogram til vindmøller. Svingningernes farlighed er ikke undersøgt, da DYSIVI ikke er udbygget tilstrækkeligt, men problemet bør underkastes en eksperimentel undersøgelse.

Resultater

Baggrunden for projektet er havarier på gear i vindmøller på Horns Rev og på gear på Hjørring Kraftvarmeværk. Projektets overordnede målsætning er gennem beregninger og målinger at analysere qearlaster og gearskader med henblik på at udarbejde gearspecifikationer for nye anlæg, såvel for vindmøller som for kraftvarmeværker. Der skal udvikles et værktøj til monitering af statiske og dynamiske laster på indgående og udgående gearaksler, og resultaterne herfra benyttes til skades-/levetidsanalyser på gear. Projektet er efterfølger til PSO-projekt 2001, Evaluering af vindmøllegear, hvor edb-programmet DYSIVI blev udviklet. Ved anvendelse af DYSIVI dukkede nogle resultater op, hvor en verifikation ved hjælp af målinger er nødvendig. Resultaterne indikerer, at belastningen i gearet er væsentlig større end forventet. Kan dette bekræftes, vil det influere på valget af gear generelt. Specielt for design af vindmøllegear vil det være af stor betydning. Det vil ligeledes have indflydelse på udskiftningen af eventuelle havarerede gear. For at opfylde målsætningen om målinger etableres et samarbejde med den tyske gearfabrikant Jahnel-Kestermann, Rochum. Jahnel-Kestermann har netop det fornødne udstyr og kan foretage de målinger, der er nødvendige for at implementere de avancerede teorier i DYSiVI, hvorved programmet bliver i stand til at efterbehandle moniterede data fra eksisterende møller. Formålet med projektet har været at vise eksistensen af højfrekvente svingninger. Målingerne har vist disse svingninger, og de efterfølgende frekvensanalyser har afsløret, at disse frekvenser kan være meget energirige, men kortvarige – under 200 millisekunders varighed. Resultaterne af projektet er indarbejdet i DYSIVI, et beregningsprogram til vindmøller. Svingningernes farlighed er ikke undersøgt, da DYSIVI ikke er udbygget tilstrækkeligt, men problemet bør underkastes en eksperimentel undersøgelse.

Key figures

Periode:
2004 - 2008
Bevillingsår:
2004
Egen finansiering:
1,85 mio.
Støttebeløb:
3,38 mio.
Støtteprocent:
65 %
Projektbudget:
5,23 mio.

Kategori

Oprindelig title
Levetids- og lastberegninger på gear
Program
ForskEL
Fælles overordnet teknologiområde
Vind
Journalnummer
5300

Deltagere

Ørsted A/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
No entries available.

Kontakt

Kontakperson
Nielsen, Charles
Adresse
DONG Energy A/S
Kraftværksvej 53. Skærbæk
DK-7100 Fredericia, Denmark
Nielsen, Charles , 76222406, chani@dongenergy.com
Øvr. Partnere: Elsam Engineering A/S

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk