Markedspotentiale for biler, der kører på energi fra vedvarende energikilder

Institut for Transport (DTU Transport)
I projektet er udviklet en økonometrisk model, der kan forudsige sammensætningen af nybilsalget på bilmodeller, herunder især biler, der anvender brændstof produceret med vedvarende energi, dvs. el-, brint- og plug-in-hybridbiler samt biler, der kører på biodiesel.
Projektbeskrivelse
Transportsektoren bærer i dag ansvaret for 24% af Danmarks CO_2 udledning og er den hurtigst voksende energiforbrugende sektor. Transportsektoren er særlig følsom over for reduktion i oliereserverne og deraf følgende prisstigninger. Det har derfor stor samfundsmæssig betydning, hvordan transportsektoren kan omstilles til vedvarende energi gennem bl.a. bio-brændsler og brintdrevne biler. I dette projekt undersøges, hvad markedspotentialet vil være for bio-brændsler og brintdrevne biler afhængig af prisudviklingen på konventionelt brændstof over for evt. afgiftsnedsættelse på nye biler og alternative brændstoffer. Desuden undersøges samspillet med den øvrige energisektor. Den samlede effekt på drivhusgas emissionen, samfundsøkonomi og offentlige financer analyseres gennem en række scenarier. Model for markedspotentialet for biler, der anvender brændstof produceret v.h.a. vedvarende energikilder. Markedspotentialet for disse biler undersøges ved udbygning af en eksisterende økonometrisk tilvalgsmodel til også at kunne belyse valg af model på baggrund af betalingsviljen over for vedvarende energi. Den eksisterende bilvalgsmodel er en økonomisk model, der beregner sammensætningen af nybilkøbet på bilmodeller afhænging af prisen på bilen, brændstof og -effektivitet samt tekniske karakteristika for bilerne. Modellen anvendes bl.a. til beregning af effekten på brændstofforbruget ved forskellig prispolitik. Der gennemførres en Stated Preference undersøgelse af købere af nye biler. I undersøgelsen analyseres købernes betalingsvilje over for et alternativt bilkøb og alternativ drift. Der planlægges en undersøgelse af: Anvendelse af biobrændsel afhængig af prisen på brændstoffet; Køb af plug-in biler afhængig af pris på bilen, brændstof- og elprisen, teknisk performance samt batteristørrrelse og opladningstid; Køb af brintbil afhængig af pris på bilen, brændstofprisen for brint, teknisk performance samt størrelse på tank og øvrig teknik, risiko ved brinttank, afstand til tankanlæg. De indsamlede data anvendes til analyser på betalingsviljen afhængig af de beskrevne forudsætninger. Herefter udvikles en økonometrisk model, der bygger på såvel data for køb af nye biler i perioden 1992-2006 som de nyindsamlede data. Den nye model skal kunne vise sammensætningen af bilkøbet afhængig af pris- og afgiftspolitikken for biler og brændstof baseret på alternative energikilder. Effekten på elsystemet af anvendelse af alternativt brændsel i transportsektoren. Effekten på det samlede energisystem skal analyseres med en model, der bygger videre på den nordiske energi system-model. Modellen udvikles til bl.a. at kunne belyse effekten på elprisen ved større efterspørgsel på strøm, herunder større efterspørgsel på strøm om natten og betydningen af brint som stabiliserende el-lager ved spidsproduktion fra f.eks. vindmøller. De teknologiske forudsætninger for udvikling af en transportsektor baseret på vedvarende energikilder. Gennemtrængningen af brintbiler afhænger af distributionsmulighederne for brint og metoden for lagring af brint i bilerne. Desuden afhænger udviklingen af den teknologiske udvikling inden for bilindustrien. Den aktuelle status på området undersøges og der vælges et muligt distributionssystem og der opstilles et katalog over bilteknologier, der skal danne grundlag for modeludviklingen. Effekten på trafikarbejdet af tætheden i netværket af fyldestationer undersøges ved data fra Transportvaneundersøgelsen

Key figures

Periode:
2006 - 2009
Bevillingsår:
2005
Egen finansiering:
3,87 mio.
Støttebeløb:
3,00 mio.
Støtteprocent:
44 %
Projektbudget:
6,87 mio.

Kategori

Oprindelig title
Markedspotentiale for biler, der kører på energi fra vedvarende energikilder
Fælles overordnet teknologiområde
Bio og affald
Journalnummer
ENMI 2104-05-0049

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
COWI A/S

Kontakt

Kontakperson
Christensen, Linda (seniorforsker)
Adresse
Danmarks Tekniske Universitet. Institut for Transport (DTU Transport)
Bygningstorvet, Bygning 116
DK-2800 Kgs. Lyngby
www.transport.dtu.dk
Christensen, Linda (seniorforsker), 45256525, lch@transport.dtu.dk
Øvr. Partnere: Danmarks Tekniske Universitet. Risø Nationallaboratoriet for Bæredygtig Energi (Risø DTU); COWI

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk