Metoder der kan støtte medarbejdernes læring og kompetenceudvikling med henblik på elbesparelser - eksemplificeret ved hoteller og restauranter
Der udvikles og afprøves metoder, der kan støtte medarbejderens læring og kompetanceudvikling i forhold til energiforbrug på hoteller og restauranter, med henblik på at udvikle medarbejdernes handlekompetence
Den systematiske kortlægning af det bygnings- og adfærdsrelaterede energiforbrug i hoteller viste, at hotellers elforbrug typisk udgjorde 23.000 kWh/år pr. medarbejder, mens forbruget for restauranter ligger på 16.000 kWh/år pr. medarbejder.
Potentiale for el-besparelser og især for adfærdsrelaterede besparelser blev vurderet, og gode råd og de mest lovende muligheder for elbesparelser er uddybet i form af vejledninger, som findes på HORESTAs hjemmeside.
Projektet viste, at hotellernes kultur er afgørende for, hvordan man ser på involvering af medarbejderne i el-besparelser, og for hvilke metoder der er egnede det enkelte sted.
To hovedkulturer - ’De traditionsorienterede’ og ’De udviklings-orienterede’ - er blevet synlige i projektet. De to kulturer er kendetegnet ved grundlæggende forskelle i værdier, arbejdsformer og brug af teknologi.
Key figures
Kategori
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
Danmarks Pædagogiske Universitet | ||
DANSK ENERGI ANALYSE A/S | ||
Handels, Transport og Serviceerhvervene |
Kontakt
HORESTA
Vodroffsvej 32
DK-1900 Frederiksberg C, Denmark
Poulsen, Pernille , 35248080,
Øvr. Partnere: Danmarks Pædagogiske Universitet; Dansk Energi Analyse; Handels, Transport og Serviceerhvervene