Ny teknologi skal mindske olieforbrug på ældre containerskibe
Projektet er et dansk tiltag, der ud fra en holistisk teknologisk tilgang udvikler en retrofit- model, som kan nedsætte olieforbruget i den eksisterende flåde af store containerskibe.
Projektbeskrivelse
Projektets mål er udvikling af en teknologi, der kan nedsætte brændstofforbruget i eksisterende containerskibe med 10-20 %. Dette vil være muligt ud fra en teknologi, der omfatter skrog, propeller og hele forbrændingssystemet. Målgruppen for teknologien er to-takt baserede skibe med en alder på 5-10 år, som nu sejler med lavere hastighed end optimalt. Et tæt samarbejde mellem MAN Diesel & Turbo, DTU og Mærsk er basis for teknologien. Projektet styrker Danmarks globale maritime fører- position og sikrer beskæftigelsen for forskellige jobkategorier. Projektets mål er udvikling af en teknologi, der kan nedsætte brændstofforbruget i eksisterende containerskibe med 10-20 %. Dette vil være muligt ud fra en teknologi, der omfatter skrog, propeller og hele forbrændingssystemet. Målgruppen for teknologien er to-takt baserede skibe med en alder på 5-10 år, som nu sejler med lavere hastighed end optimalt. Et tæt samarbejde mellem MAN Diesel & Turbo, DTU og Mærsk er basis for teknologien. Projektet styrker Danmarks globale maritime fører- position og sikrer beskæftigelsen for forskellige jobkategorier.
I projektet indgår forskellige teknologier: beregningsmodeller, propellerdesign og motorteknik.
Der er planlagt en praktisk test ombord på et containerskib. Projektet forventes at udmunde i en retrofit-model, der kan anvendes på mere end 500 skibe. Modellen indebærer økonomiske fordele for rederierne samt forbedringer af klima og miljø i form af lavere udslip af CO2, NOX og SOX.
Key figures
Periode:
2013 - 2017
Bevillingsår:
2013
Egen finansiering:
4,30 mio.
Støttebeløb:
5,00 mio.
Støtteprocent:
54 %
Projektbudget:
9,30 mio.
Kategori
Oprindelig title
Ny teknologi skal mindske olieforbrug på ældre containerskibe
Program
Innovationsfonden
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Journalnummer
5184-00008B
Deltagere
Partner og Økonomi
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
No entries available. |