Personbilers energieffektivitet
Projektets formål er at undersøge bilkøbernes valg af ny bil, som beskrives med en økonometrisk model.
Projektbeskrivelse
Hovedformålet med projektet er at analysere i hvilket omfang det er muligt at forbedre energieffektiviteten for nye personbiler ved påvirkning af bilkøbernes valg af model gennem ændringer af afgiftsstrukturen på transportområdet. Med henblik herpå gennemføres en empirisk undersøgelse af nybilkøbernes afvejning mellem pris og øvrige omkostninger samt en række kvalitetsparametre så som motorydelse, brændstoføkonomi, rummelighed, køreegenskaber osv. Metodisk baseres projektet på estimation af bilkøbernes nyttefunktion på basis af en kombination af to datasæt. For det første foretages en 'Stated Preference' undersøgelse med interviews med ca. 400 bilkøbere, og for det andet inddrages et dataudtræk fra Danmarks Statistiks Motorkøretøjsregister med biler købt i 1995 kombineret med socioøkonomiske oplysninger om bilkøbene. Herefter opbygges en model for nybilsalgets sammensætning på bilmodeller, som anvendes til en række konsekvensvurderinger af alternative udformninger af afgiftsstrukturen for køb (registrerings-), eje (vægt-) og brug (brændstofafgifter) af personbiler. Det primære fokus vil være på de langsigtede virkninger på bilparkens gennemsnitlige energieffektivitet
Resultater
Modellens funktion er illustreret i rapporten med en række eksempler og modellen er implementeret på CD-rom, således at den kan anvendes til analyse af ændringer i afgiftsstrukturen vedørerende personbiler. Herudover giver rapporten en beskrivelse af det danske nybilsalg, der knytter karakteristika vedrørende bilerne sammen med karakteristika vedrørende bilkøberne. De oprindelige resultatforventnigner er således blevet indfriet. Under projektforløbet opstod problemer med at få data på den ønskede form fra Danmarks Statistik. Disse problemer er løst gennem udvikling af en ny metode for fremstilling af syntetiske data
Key figures
Periode:
1997 - 1998
Bevillingsår:
1997
Egen finansiering:
0,67 mio.
Støttebeløb:
0,78 mio.
Støtteprocent:
53 %
Projektbudget:
1,47 mio.
Kategori
Oprindelig title
Personbilers energieffektivitet
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Projekttype
Analyse
Journalnummer
1753/97-0040
Deltagere
COWI A/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
No entries available. |
Kontakt
Kontakperson
Petersen, Karsten Steen
Adresse
COWI Rådgivende Ingeniører AS. Regional og TransportøkonomiParellelvej 15
DK-2800 Lyngby, Denmark
Fosgerau, Mogens ; Projektleder: Petersen, Karsten Steen , 45972211, mof@cowi.dk
Øvr. Partnere: Accent (UK)