Produktion af methanol/DME ud fra biomasse
Metanol og DME har mange lighedspunkter, men hvor metanol er flydende er DME en gasart ved atmosfærisk tryk. Trykket skal dog kun hæves til 5 bar, før DME bliver flydende, og bilproducenter som Volvo anser i dag DME for at være fremtidens dieselbrændstof. I projektet er DTU's Viking forgasser blevet brugt til at omdanne biomasse til gas, der efterfølgende er konverteret til metanol i et laboratorieanlæg. Computermodeller har vist, at sådanne anlæg vil kunne konvertere 51-58 procent af energien i biomassen til DME/metanol. Derudover vil der blive produceret el, og ved at bruge spildvarme fra anlæggene til fjernvarme, vil der kunne opnås totalvirkningsgrader på 87-88 procent. I laboratoriet er der endvidere udført forsøg med forgasning af træ og halm i en elektrisk opvarmet entrained flow forgasser. der i dag er den foretrukne teknologi til forgasning af kul. Forsøgene viste blandt andet, at biomassen kan forgasses med et mindre iltforbrug end kul, og den organiske del af biomassen, som ikke omdannes til gas, bliver til sod. Computermodeller af et anlæg viser, at 65-71 procent af energien i tør biomasse kan omdannes til DME/metanol. Endelig viser en sammenligning af de forskellige metoder til konvertering af biomasse til flydende brændstoffer, at de forgasningsbaserede metoder er både attraktive og energieffektive. (Forskning i Bioenergi, Brint og Brændselsceller, nr. 36 juni 2011)
Key figures
Kategori
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) | ||
HALDOR TOPSØE A/S | ||
Energinet |
Kontakt
Frederiksborgvej 399, Bygning 776
DK-4000 Roskilde
www.risoe.dtu.dk
Birk Henriksen, Ulrik , 46774248, ubhe@risoe.dtu.dk
Øvr. Partnere: Institut for Kemiteknik - DTU; Haldor Topsøe A/S; Elsam Engineering