ROSE - Energibesparende veje

Dansk forskning har for første gang på verdensplan påvist, at rullemodstanden mellem dæk og vej kan reduceres ved at optimere vejbelægningen. Resultatet i det netop afsluttede projekt i Innovationsfonden viser, at de bedste nyudviklede vejbelægninger giver fem procent besparelse af brændstofforbruget. Altså kan en bil, der på almindelig asfalt kører 20 kilometer pr. liter benzin, køre én kilometer længere. Nu er ambitionen at bygge videre i et nyt projekt, ROSE, og fremstille endnu bedre belægninger.

Projektbeskrivelse

Forskningsprojektet nævnt ovenfor og udført 2011-2015 påviste, at det også er muligt at reducere rullemodstanden ved at optimere vejoverfladen. Projektet, som var delvist finansieret af Innovationsfonden, førte til nye vejbelægningstyper, som nu via forsøgsstrækninger testes af Vejdirektoratet en række steder i landet, blandt andet for at sikre holdbarheden.

Det nye forskningsprojekt ROSE ligger i forlængelse af dette arbejde, som nu suppleres med forskning, der skal sikre en grundlæggende videnskabelig forståelse af rullemodstand. Dette vil opnås dels ved et helt nyt laboratorium, dels ved meget omfattende computersimuleringer af bitumen som er bindemidlet i vejbelægninger. Målet er at arbejde frem mod belægninger med 6,5 % reduktion af rullemodstanden.
I konsortiet, som udfører forskningen, indgår Roskilde Universitet og DTU, Vejdirektoratet, de private danske firmaer Greenwood Engineering, NCC Roads A/S og konsulentvirksomheden AfterMath samt den store tyske dækfabrikant Continental AG og det fransk vejforskningslaboratorium IFSTTAR.

På længere sigt er det ambitionen, at forskningen også fører til en ny og bedre standard for rullemodstand på EU-niveau.

Hvis nye typer af vejbelægning kan mindske modstanden mellem vej og dæk, rullemodstanden, kan det spare danske bilister adskillige hundrede millioner kroner i benzin. Samtidig kan det nedbringe udledningen af CO2 gennem en meget beskeden investering.
 

Key figures

Periode:
2016 - 2018
Bevillingsår:
2015
Egen finansiering:
4,16 mio.
Støttebeløb:
10,00 mio.
Støtteprocent:
71 %
Projektbudget:
14,16 mio.

Kategori

Oprindelig title
ROSE - Energibesparende veje
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Projekttype
Forskning
Journalnummer
5160-00009B

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk