Salgskølemøbler - klar til ecodesign og energimærkning - med fokus på iscremefrysere

Køle- og varmepumpeteknik
Projektets overordnede målsætning er at styrke forankringen af ecodesign- og energimærk­ningsforordningerne hos danske producenter af salgskølemøbler (med fokus på iscremefry­sere) for at øge konkurrenceevnen samt at ruste slutbrugere til at kunne udvælge de bedste produkter. Projektet vil understøtte produktionen og implementeringen af energioptimerede salgskølemøbler og dermed også føre til store energibesparelser.
Der er udviklet og testet en ny iscremefryser, som forbruger 27 % mindre energi sammenlignet med den eksisterende iscremefryser.
Projektbeskrivelse

I 2018 bliver EU ecodesign-og energimærkningsforordninger for salgskølemøbler implemen­teret, hvilket vil medføre indførslen af et mindstekrav til energieffektivitet samt en tydeliggø­relse for slutbrugeren af et produkts energieffektivitet.

Tidligere screening af sammenlignelige produktkategorier (professionelle kølemøbler til re­staurationsbranchen) viste, at produkterne lå i meget lave energiklasser, og at der var et stort energioptimeringspotentiale. De samme udfordringer vil med sikkerhed også gælde indenfor salgskølemøbler. At være på forkant med implementeringen af ecodesign-og energimærk­ningsforordningen igennem udviklingen af "best-in-class" produkter er en unik mulighed for danske producenter af salgskølemøbler.

En mulighed, der foruden at styrke den danske pro­duktion af salgskølemøbler og bibeholde eller endda etablere danske arbejdspladser også vil lede til store energibesparelser. Projektet understøtter denne unikke mulighed ved at screene forskellige salgskølemøbler og belyse udviklingsmulighederne for de forskellige produkter. Et centralt element i projektet er et kombineret forskningsforløb (udført af TI) og produktoptime­ringsforløb (udført af Elcold, SECOP og Hennig Olsen), der vil resultere i en reduktion i ener­giforbrug på minimum 20%. Screeningen i projektet afføder også en indkøbsguide til slutbrugeren, som vil understøtte, at slutbrugeren er rustet til at kunne udvælge de bedre produkter og dermed også vil efter­ spørge disse produkter. Denne øgede efterspørgsel efter de bedre produkter vil øge energi­besparelserne.

Key figures

Periode:
2017 - 2019
Bevillingsår:
2017
Egen finansiering:
1,27 mio.
Støttebeløb:
1,25 mio.
Støtteprocent:
50 %
Projektbudget:
2,52 mio.

Kategori

Oprindelig title
Salgskølemøbler - klar til ecodesign og energimærkning - med fokus på iscremefrysere
Program
ELFORSK
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Projekttype
Forskning
Journalnummer
ELFORSK 349-030

Deltagere

Teknologisk Institut (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Elcold
SECOP GmbH
Hennig Olsen Is

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk