Solcelleejeres motivation og adfærd som prosumers
Privat solcelleejerskab udfordrer balancen i nettet, men kan også potentielt bidrage til at engagere forbrugerne i forhold til fleksibelt forbrug når de selv producerer energi og bliver ”prosumers”. Forbrugssociologiske analyser kan bidrage med væsentlig viden til netselskabernes fortsatte udvikling af nettet og til politik på området.
Projektets formål var at undersøge og skabe viden om hvilke private husstande der køber og opsætter solcelle-anlæg, hvad deres primære bevæggrunde for at gøre er, samt hvordan forskellige typer af husstande ændrer holdning og adfærd i forhold til energiforbrug og energisystem i forbindelse med at de selv producere el.
Projektresultaterne viser at solcelleanlæg ved forbrugeren bidrager med den grønne omstilling på to måder. 1. producere vedvarende energi og 2. engagere ”prosumers” i deres energiforbrug og produktion, hvilket støtter op om et energisystem baseret på intermitterende energikilder.
Projektet er ikke et udviklings- og demonstrationsprojekt da det oprindeligt fik tilsagn under ForskEL, hvorfor projektet ikke har teknologiske- og kommercielle aspekter.
Key figures
Kategori
Dokumenter
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
No entries available. |