Solceller i undervisningen

Projektet omfatter første fase af et udrednings- og udviklingsprogram, der skal sikre relevante tilbud om undervisning i solceller. Målet er at give arkitekter, rådgivere, projekterende og håndværkere, der arbejder med nybyggeri, ombygning, renovering m.v. faglige forudsætninger for at inddrage solceller i deres projekter.
Projektbeskrivelse
Projektet er et udrednings- og udviklingsprogram der skal styrke kendskabet til anvendelse af sol/lys energi til el produktion på alle undervisningsplaner fra grundskolen til de højere læreanstalter med henblik på øget anvendelse i energiforsyningen og dermed medvirke til opfyldelse af de danske klima- og energipolitiske målsætninger. Projektet skal styrke kendskabet til anvendelse af sol/lys energi til el produktion på alle undervisningsplaner med henblik på øget anvendelse i energiforsyningen og dermed medvirke til opfyldelse af de danske klima- og energipolitiske målsætninger. Udbredelsen af solceller til el produktion hæmmes bl.a. af manglende kendskab til teknologien indenfor såvel teknisk rådgivning som bygge- og anlæg. Ved nybyggeri, ombygning, renovation, eller andre bygningsmæssige forandringer skal arkitekter, rådgivere, projekterende og håndværkere derfor være i besiddelse af de fornødne kvalifikationer til at inddrage solceller i byggeriet. Der gennemføres en kortlægning af eksisterende PV relateret undervisningsmateriale og undervisningsprogrammer på alle uddannelsesniveauer. Ud fra resultatet af kortlægningen udarbejdes der anbefalinger til supplerende materiale, samt anvendelsesforslag for eksisterende. Der gennemføres afslutningsvis en kvalitetssikring af forslagene ved afholdelse af sektorvise workshops hvor forslagene præsenteres og evt. efterfølgende korrigeres
Resultater

Generelt har undersøgelserne bekræftet antagelsen om at det bortset fra grundskole niveauet er sparsomt med specifikt undervisningsmateriale som omhandler anvendelsen af solceller i elforsyningen. Konklusionen er at der gennemføres meget lidt specifik undervisning omkring solceller, og at det som oftest indgår som en (afgrænset) del af et kursusforløb eller som en case eller til at illustrere bestemte fysiske mekanismer som fx vedr. nano teknologi. Undtagelserne er Ålborg Universitet og Risø hvor der gennem en længere årrække har været fokus på vedvarende energiteknologier generelt. Både på Ålborg og Roskilde Universitetscenter driver man projektorganiseret undervisning hvilket medfører at der lejlighedsvis efterspørges specifikke kurser som i større eller mindre grad indeholder information om solceller. Disse aktiviteter er det i sagens natur vanskeligt at indpasse i undersøgelsens systematik. Selv om materialemængden generelt ikke er stor er det indtrykket at barrieren ikke primært ligger her men måske i lige så høj grad i fraværet af et egentligt fagligt miljø på området. Opgaven består derfor udover at udarbejde nyt materiale lige så høj grad i at systematisere og kontekstuere eksisterende undervisningsmateriale evt. med udfyldning af 'huller' med henblik på at kunne præsentere forslag til sammenhængende forløb eller opgavebeskrivelser. En måde at få emnet på dagsordenen på kan også være at søge indflydelse på opgaveformuleringerne ved prøver eksamener mm. Projektets fase 1-2 er blevet forsinket med 3 måneder i forhold til den godkendte indmeldte tidsplan. Gennemførelsen af undersøgelsesdelen har trukket ud og de sidste rapporter er først kommet ind sidst i januar. Flere har haft problemer med 'se sig selv' i skemaet og derfor ikke benyttet det hvilket her medført en del manuelt indtastningsarbejde. I forhold til den oprindelige ansøgning har det derfor været vanskeligt at afslutte projektet iht. tidsplanen. Der er derfor ansøgt og bevilget forlængelse af projektet indtil 30. maj 2008. Projektforlængelsen har ikke haft indflydelse på projektets økonomi.

Key figures

Periode:
2007 - 2008
Bevillingsår:
2007
Egen finansiering:
0,23 mio.
Støttebeløb:
0,68 mio.
Støtteprocent:
74 %
Projektbudget:
0,92 mio.

Kategori

Oprindelig title
Solceller i undervisningen
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Sol
Journalnummer
33033-0020

Deltagere

Eniig a.m.b.a. (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
No entries available.

Kontakt

Kontakperson
Frederiksen, Kenn H.B.
Adresse
EnergiMidt A/S. Brædstrup, Erhverv
Tietgensvej 2
DK-8600 Silkeborg, Danmark
www.energimidt.dk
Frederiksen, Kenn H.B. , 70151560, info@energimidt.dk
Øvr. Partnere: OVE; Skolernes EnergiForum; Den Jydske Haandværkerskole; Aalborg Universitet); Ingeniørhøjskolen i Århus; Vitus Bering Horsens; Solar City Copenhagen; Solar City Horsens; PA Energy

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk