Start hurtigere med mindre emission
Formålet med projektet var at afdække forholdet mellem emissioner fra gasmotoranlæg, start/stopprocedurer, og markedsvilkår. Projektet har vist, at emissionsfaktorerne for naturgasmotorerne ikke ændres ved overgang fra treledstarif til markedsvilkår, idet driftstimeantallet pr. motorstart har vist sig at være ganske konstant. Derimod reduceres driftstimetallet væsentligt – specielt hvor naturgasmotorerne overgår til regulerkraftmarkedet. Projektet har således påvist lavere emissioner fra naturgasmotorer generelt, og det er dokumenteret, at overgang til markedsvilkår ikke har en uønsket effekt på dette område.
Formålet med projektet var at afdække forholdet mellem emissioner fra gasmotoranlæg, start/stopprocedurer, og markedsvilkår. Projektet har vist, at emissionsfaktorerne for naturgasmotorerne ikke ændres ved overgang fra treledstarif til markedsvilkår, idet driftstimeantallet pr. motorstart har vist sig at være ganske konstant. Derimod reduceres driftstimetallet væsentligt – specielt hvor naturgasmotorerne overgår til regulerkraftmarkedet. Projektet har således påvist lavere emissioner fra naturgasmotorer generelt, og det er dokumenteret, at overgang til markedsvilkår ikke har en uønsket effekt på dette område.
Key figures
Kategori
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
No entries available. |
Kontakt
Dr. Neergaards Vej 5 B
DK-2970 Hørsholm, Denmark
Kristensen, Per G. , 45169665, pgk@dgc.dk
Øvr. Partnere: Danmaks Miljøundersøgelser, Afd. for Vildtbiologi og Biodiversitet; Enmaco Motorer a/s; Jenbacher; Wärtsilä Danmark A/S; Rolls Royce