Tomgangsbegrænsende styringsudrustning på industrisugere
I projektet udvikles to typer af elektriske styringer til industrielle sugesystemer med hhv. et og flere sug. Styringerne skal bidrage til at reducere tomgangsforbrug i træindustrien, der skønnes at udgøre ca. 10 % af elforbruget. Målet er styringer beregnet til indbygning i nye ventilationssystemer, mens en begrænset type skal kunne eftermonteres på eksisterende udstyr
Under den modeltekniske og markedsmæssige undersøgelse viste det sig, at der er et stort potentiale for energibesparelser i industriens sugesystemer. Den typiske lufttransporthastighed ligger på 32-47 m/s i fordelingskanaler og på 22-32 m/s i hovedkanaler, mens ventilatorens systemvirkningsgrad ligger i området 55-65 %.
Projektgruppen ombyggede sugehovene på demonstrationsanlægget hos Junckers Industrier A/S for at kunne nedsætte lufttransporthastigheden til 20 m/s. Efterfølgende målinger viste, at effektoptaget i sugesystemet blev reduceret fra 54 kW til 24 kW, svarende til en besparelse på 55 %.
Projektgruppen har ved efterfølgende forhandlinger med Beredskabsstyrelsen fået myndighedernes accept af, at den generelle lufttransporthastighed på visse betingelser kan nedsættes til under 20 m/s. Det forudsætter dog, at sugesystemet reguleres, så fint støv fjernes kontinuerligt, mens spåner og groft støv fjernes ved såkaldte ”gennemskylninger” med højere hastighed mindst en gang i timen.
På TI’s laboratorieanlæg viste forsøg med varierende lufttransporthastigheder og støvkoncentrationer, at effektforbruget steg, når der blev tilført spåner til sugesystemet, men at det øgede effektoptag varierede afhængig af, om transportventilatoren var placeret før eller efter systemets cyklon.
Disse forsøg indikerede, at der ville være et potentiale for den tomgangsstyring, som var projektets centrale mål. Men målinger på demonstrationsanlægget viste modsat et mindre fald i effektoptaget på transportventilatoren, når der blev produceret spåner til transportsystemet. Disse målinger blev efterfølgende bekræftet ved modelberegninger på Institut for Energiteknik. Årsagen er den bevægelsesenergi, som bearbejdningsmaskinen tilfører spånerne, når de sendes ind i transportsystemet.
På den baggrund måtte projektgruppen erkende, at der ikke kunne designes en generelt anvendelig tomgangsbegrænsende styring, der benytter elmotorens effektoptag som regulerende parameter. Derfor ændrede projektgruppen strategi og baserede i stedet sin styring på detektering på den spånbearbejdende maskine. Det har resulteret i en styring, der sikrer den bedst mulige sammenhæng mellem drift af bearbejdningsmaskinen og det tilhørende sugesystem.
Key figures
Kategori
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
Aalborg Universitet (Fredrik Bajers Vej) | ||
SPEED TECH A/S | ||
JB | ||
DISA Danmark A/S | ||
Junckers Industrier A/S |
Kontakt
Teknologisk Institut. Industri og Energi
P.O. Box 141
DK-2630 Taastrup, Denmark
, 72202400,
Øvr. Partnere: Aalborg Universitet; SpeedTech; JB; DISA Nordfab; Junckers