Udvikling af CO2 neutralt byrumsarmatur
Projektet omfatter første fase i en ambitiøs satsning, der frem til 2014 skal resultere i et armatur og en lygtemast, der med solceller, mini-vindmølle og LED-lyskilder kan forbedre lyskvaliteten på vejene med et markant lavere energiforbrug. Prototypen fra fase 1 vil afklare, om ambitionen kan realiseres i stor skala. (Energi 11)
Hybridbelysning har bestemt en lys fremtid men projektet har afgjort vist, at det er et energisystem, hvor det svageste led er begrænsende for performance af hele systemet. Der er alt for mange svage led i state-of-the-art systemerne, hvilket alt andet lige er til fordel for udvikling af et dansk produkt, hvor disse delsystemer er optimeret, så hele kæden spiller optimalt sammen for at realisere potentialet og opnå en løsningsmodel der kan etablere en vigtig markedsposition. Det særlig interessante ved hybridsystemer er, at de består af mange dele, som danske teknologivirksomheder kan få en interessant rolle i forhold til også på eksportmarkedet. Markedstrenden på de små vindemøller er eksplosivt stigende for nuværende, da de blive mere kosteffektive og de hurtigt opnår en teknologisk modning i forhold til deres ekstrem umodne stade. Så der er helt klar et window of opportunity nu for Danmark for at slå sig fast med systemer og komponenter til dette marked. Selve modelsoftwaren udviklet i projektet har der været stor kommerciel efterspørgsel på.
Fase 2 er en væsentlig del af løsningen for at komme derhen og gøre en hybridmasteløsning klar til at kunne begå sig på markedet. De ovenstående svage led kræver en forskningsindsats for at overkomme de tekniske barrierer, og efterfølgende skal en række prototyper realiseres og optimeres systemisk og på komponentniveau i et par iterativ loops før projektgruppen efterlader projektet hos de rette producenter til realisering af markedspotentialet for hybridlyssystemer. Fase 2 adresserer ligeledes vedligeholdelse, støj, vibration etc., hvilket er emner, der har været helt udeladt indtil videre.