Udvikling af et energieffektivt hybridfordampersystem

Køle- og Varmepumpeteknik
Formålet med projektet er at udvikle et energieffektivt hybridfordampersystem, der er en opti­meret kombination af et flooded og DX system. Systemet vil kunne bidrage til et formindsket energiforbrug på 10-30 % i afhængighed af systemtype. Løsningen vil kunne give et bespa­relsespotentiale på op til 150-200 GWh årligt i industrielle køleanlæg.
I projektet er der set på et nyt fordampersystem med fokus på ammoniak, som kombinerer et oversvømmet system (flooded) med et system med direkte ekspansion (DX). Ved at kombinere de to anlægstyper og sætte ind med optimering på de nævnte punkter har der været forventninger til, at der kan opnås en forbedring af energieffektiviteten i forhold til da­gens praksis på op til 30 % afhængigt af driftsforholdene.
Projektbeskrivelse
I projektet udvikles et nyt fordampersystem med fokus på ammoniak, som kombinerer et oversvømmet system (flooded) med et system med direkte ekspansion (DX). Det vil være muligt at forene de gode egenskaber fra begge systemer samtidig med at ulemperne ved de to systemer stort set bliver undgået. Der arbejdes med at finde en udformning som optimerer sammenhængen mellem flow og for­dampning af kølemidlet, mængden af kølemiddel samt trykforholdene. Der vil blive arbejdet med at optimere effektiviteten både ved fuldlast og dellast. Ved at kombinere de to anlægstyper og sætte ind med optimering på de nævnte punkter for­ventes det at der kan opnås en forbedring af energieffektiviteten i forhold til dagens praksis på op til 30 %. Derudover forventes det at konceptet kan reducere prisen for selve entrepri­sen på industrielle anlæg med op til 25%. På grund af den reducerede overhedning og den dermed gode effektivitet, samt den reducerede fyldning (Low Charge system) kan det forven­tes at konceptet også bliver efterspurgt på markedet for kommercielle anlæg.
Resultater

I projektet er der set på et nyt fordampersystem med fokus på ammoniak, som kombinerer et oversvømmet system (flooded) med et system med direkte ekspansion (DX). Det vil være mu­ligt at forene de gode egenskaber fra begge systemer, samtidig med at ulemperne ved de to systemer stort set bliver undgået.

Der er arbejdet med at finde en udformning, som optimerer sammenhængen mellem flow og fordampning af kølemidlet, mængden af kølemiddel samt trykforholdene.

Ved at kombinere de to anlægstyper og sætte ind med optimering på de nævnte punkter har der været forventninger til, at der kan opnås en forbedring af energieffektiviteten i forhold til da­gens praksis på op til 30 % afhængigt af driftsforholdene. Derudover forventes det, at koncep­tet kan reducere prisen for selve entreprisen på industrielle anlæg betydeligt. På grund af den reducerede overhedning og den dermed gode effektivitet, samt den reducerede fyldning (Low Charge system) kan det forventes, at konceptet også bliver efterspurgt på markedet for kom­mercielle anlæg.

Key figures

Periode:
2017 - 2018
Bevillingsår:
2017
Egen finansiering:
0,60 mio.
Støttebeløb:
0,80 mio.
Støtteprocent:
57 %
Projektbudget:
1,40 mio.

Kategori

Oprindelig title
Udvikling af et energieffektivt hybridfordampersystem
Program
ELFORSK
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Projekttype
Forskning
Journalnummer
ELFORSK 349-048

Deltagere

Teknologisk Institut (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Alfa Laval Sweden
Svedan Industri Køleanlæg

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk