Udvikling af Rotrex turbokompressor til vanddamp kompression

Køle- og Varmepumpeteknik, Energi og Klima
Projektgruppen vil med afsæt i et forprojekt (343-005) udvikle og kommercialisere en konkurrencedygtig eldrevet mekanisk vanddampkompressor, der redesignes fra luft til vand, og som kan producere industriel procesdamp ved temperaturer på over 100 °C og dermed erstatte procesenergi fra fossile brændsler med mere effektiv og miljøvenlig el.
Projektet har vist, at det er muligt at designe og fremstille en yderst konkurrencedygtig vanddampkompressor, som er baseret på Rotrex-modellen, hvor de forventede virkningsgrader på 75 % kan opnås.
Projektbeskrivelse

Projektgruppen vil med afsæt i resultater fra et forprojekt (343-005) udvikle og kommercialisere en konkurrencedygtig eldrevet mekanisk vanddampkompressor, der kan producere industriel procesdamp ved temperaturer på over 100 °C og dermed erstatte procesenergi fra fossile brændsler med mere effektiv og miljøvenlig el. Det er projektgruppens vurdering, at vanddampkompressoren, der redesignes fra luft til vand, kan indgå i flere energisystemer til brug i industrien, bl.a. inddampningsanlæg, varmepumper og dampsystemer. Ved anvendelse i et anlæg til mekanisk damp-rekompression (MVR) anslås energieffektiviteten til at være 10-20 gange så høj som termisk genereret varme. Projektgruppen omfatter flere led i værdikæden og kan bringe dansk udviklet teknologi langt frem i den internationale konkurrence på et stærkt ekspanderende globalt marked.

Resultater

Projektet har vist, at det er muligt at designe og fremstille en yderst konkurrencedygtig vanddampkompressor, som er baseret på Rotrex-modellen, hvor de forventede virkningsgrader på 75 % kan opnås.

I forhold til andre højtemperaturvarmepumpeteknologier er perspektiverne i den udviklede kompressor gode, fordi vanddamp er både anerkendt og vidt udbredt som medie i industrien – både som varmetransportmedie og som direkte medie i f.eks. tørreprocesser.

Analyse af projektpartnernes ønske til anvendelse og kapacitet viser, at der er behov for forskellige kompressordesign – alt afhængigt at det ønskede temperaturløft og af den ønskede proces-/driftstemperaturer. På baggrund af dette blev det valgt at udvikle en kompressor, der gav mulighed for det højest mulige temperaturløft ved ca. 85 °C fordampningstemperatur (ca. 0,6 bara sugetryk), samtidig med at de maksimalt tilladelige belastninger af rotormateriale (Ti) og gear (ca. 50 kW overført eleffekt) blev overholdt.

Analyserne af selve kompressoren samt integrationen i et procesanlæg er gennemført ved hjælp af beregnings- og simuleringsmodeller. Resultaterne herfra er derefter brugt til det detaljerede design, der er udført med en speciel software-pakke.

Der er bygget i alt fem kompressorer, som er baseret på det udviklede design – heraf tre med remtræk og to, som er direkte drevet af højhastighedsmotor med hastighedsregulering. Disse er testet hos Rotrex (luft), ved industriel installation (damp) hos Haldor Topsøe samt på et testcenter for dampudstyr hos Spirax Sarco.

Testene med damp viste, at forventningerne til virkningsgrader blev nået, mens det mak-simale temperaturløft (trykforhold) på ca. 25 °C ikke kunne nås, da traktionsoliens temperaturbegrænsning ikke tillod fulde omdrejningstal (22 °C blev opnået). Desuden blev der konstateret utætheder ved det valgte design for aksletætningen, som blev forbedre. Problemerne blev dog ikke endeligt løst i projektperioden.

Selvom det ikke lykkedes at gennemføre en egentlig langtidstest og dermed at verificere den forventede levetid, har alle projektets partnere bevaret troen på teknologien og på løsningen, og de arbejder pt. videre med den.

Konkret har Rotrex designet videre på både akseltætning samt køling af olie og den højydende elmotor i den direkte trukne version.

Rotrex har endvidere opnået patent på et nyt geardesign, der åbner for overførsel af en større akseleffekt end det traktionsgear, der anvendes i nærværende design, tillader.

Pentair har også opnået patent på en CO2-produktionsproces, hvori damprekompression indgår.

Den udviklede kompressorteknologi åbner for en betydeligt større udnyttelse af overskudsvarme i industrien samt for en effektiv konvertering af varmeforsyningen hen imod en større andel af el fra vedvarende energikilder.

Key figures

Periode:
2012 - 2018
Bevillingsår:
2012
Egen finansiering:
2,34 mio.
Støttebeløb:
1,75 mio.
Støtteprocent:
43 %
Projektbudget:
4,09 mio.

Kategori

Oprindelig title
Udvikling af Rotrex turbokompressor til vanddamp kompression
Program
ELFORSK
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Journalnummer
ELFORSK 344-009

Deltagere

Teknologisk Institut (Main Responsible)

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk