Variabel hastighed, robust synkron reluctance motor drev systemer

Projektet omfatter et ph.d.-studie, der vil udvikle et robust og kompakt drivsystem, der benytter en synkron reluctance motor (SynRM) som et billigt alternativ til permanent magnetiske motorer, hvis udbredelse p.t. undergraves af en voldsom prisstigning (50-dobling af prisen på 10 år) på de sjældne jordarter, der bruges til PM-motorer.
Løsningen baseret på flux-linkage med estimering af position med adaptive PI-parametre og den aktive dæmpning med virtuelle positiv impedans er foretrukket og anbefalet af projektet.
Projektbeskrivelse

Projektet omfatter et ph.d.-studie, der vil udvikle et robust og kompakt drivsystem, der benytter en synkron reluctance motor (SynRM) som alternativ til permanent magnetiske motorer. Der har ellers været store forventninger til anvendelsen af de energieffektive PM-motorer, men den fremtidige udbredelse trues af en voldsom prisstigning (50-dobling af prisen på 10 år) på de sjældne jordarter, der bruges til PM-motorer. Studier på Institut for Energiteknik ved AAU vidner om, at SynRM kan blive et attraktivt og væsentligt billigere alternativ, hvis det lykkes at anvende små mellemkredskondensatorer for at opnå et tilstrækkeligt kompakt design og udvikle enkle, men robuste kontrolalgoritmer, der kan optimere drevets ydeevne under forskellige driftsbetingelser.

Resultater

I projektet er der undersøgt og testet et SynRM drevsystem med variabel hastighed. Derudover er der også undersøgt og testet sensorløs-positionsstyring, aktiv styring af dæmpningen med små DC-link og deres mulige interaktioner.

På grund af, at de anvendte applikationer blandt andet er HVAC-applikationer, hvor der ikke kræves en højdynamisk kontrol af ydelsen i forhold til at gå fra stilstand til lavhastigheds-operationer, er en estimering af positionen via et flux-ledsystem undersøgt. Der er anvendt et standard closed-loop flux observatør og den fungerer ikke altid ordentligt som forventet, men system-svingingsfænomenet (system oscillation phenomenon) kan observeres. Der foreslås to løsninger som er verificeret.

  1. Den ene løsning er at forstærke closed-loop flux observatøren med en PR-styring, hvis cut-off frekvens skal justeres i forhold til den estimerede hastighed.

  2. Den anden løsning er at dæmpe svingningen ved at variere PI-parametrene af hastigheden og variere anvendte regulatorer i forhold til fejl i estimeringen af hastigheden.

Den første løsning fungerer godt i forhold til uændret tilstandsforhold (steady-state), mens den anden løsning er mere simpel og stabil – specielt ved pludselige ændringer i hastighed som delvis belastning og on/off. I forhold til det her projekt foretrækkes den adaptive PI løsning, da den lever op til og passer projektets emne, og at det er en simpel og stabil løsning. 

Et drevsystem hvor er de små DC-links elektrolytiske kondensatorer er erstattet med filmkondensatorer for større og større opmærksomhed fra industrien, fordi filmkondensatorer har en meget længere forventet levetid og muliggør et kompakt design af DC-link kondensatorer banken ved høj mærkeeffekt (high power ratings). En aktiv dæmpningsstyring kan være nødvendig idet den velkendte negative impedans-karakteristik for PWM-inverteren ved konstant effektbelastning kan give driftsproblemer af systemet.

De aktive dæmpningsmetoder baseret på spænding/strøm injektioner er opsummeret. Endvidere er en aktiv dæmpningsmetode med virtuel positiv impedans introduceret og verificeret. Sammenlignet med spænding/strøm injektion-løsninger, som kræver online beregning af den kompenserende forstærkningsfaktor i forhold til systemparametrene og de operative konditioner, kan denne metode sikre stabilitet i systemet uden kendskab til systemparametrene og de operative konditioner. Den kompenserende forstærkningsfaktor er medtaget og anvendt til at kontrollere niveauet af effekten af dæmpning, ingen dæmpning og to gange dæmpningseffekt osv., fordi den har et fastsat brugerinput i forhold til en online beregnet værdi som er varierende og som måske har stabilitetsproblemer.

Endeligt er den fortrukne flux-linkage baseret på estimering af positionen med adaptive PI-parametre er brugt i samspil med forskellige metoder for aktiv dæmpning, så hele hastighedsspændet for SynRM-drevsystemet kan brygges og testes. Resultatet er at hele systemet kan præstere godt. På baggrund af de gennemgåede resultater kan det konkluderes at hele det variable hastighedsspænd for SynRM-drevsystemet præsterer godt. Løsningen baseret på flux-linkage med estimering af positionen med adaptive PI-parametre og den aktive dæmpning med virtuelle positiv impedans er foretrukket og anbefalet af projektet.

Key figures

Periode:
2012 - 2015
Bevillingsår:
2012
Egen finansiering:
1,72 mio.
Støttebeløb:
1,16 mio.
Støtteprocent:
40 %
Projektbudget:
2,88 mio.

Kategori

Oprindelig title
Variabel hastighed, robust synkron reluctance motor drev systemer
Program
ELFORSK
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Journalnummer
ELFORSK 344-068

Deltagere

Aalborg Universitet (Fredrik Bajers Vej) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
BITZER Elektronics A/S

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk