Vingeprofiler i turbulent indstrømning
Projektet har sigtet på at undersøge effekten af inflow turbulens i vingeberegninger ved brug af CFD. I denne forbindelse er der blevet gennemført en lang række Delayed Detached-Eddy simuleringer (DDES) af vingeprofiler, både af profiler i fri strømning og i vindtunnel konfigurationer.
Projektbeskrivelse
I modsætning til flyvemaskiner arbejder vindmøller i omgivelser hvor den indstrømmende luft er kraftigt domineret af turbulente hvirvler, og rotoren er konstant udsat for hvirvelstrukturer af forskellig styrke og størrelse. Betydningen af den indkommende turbulente strømning for rotorbladenes aerodynamik, den laminare/turbulent omslagsproces og de detaljerede laster på de enkelte profilsektioner er i dag ikke forstået til bunds. Projekt sigter mod at undersøge de basale mekanismer i dette problem, gennem storstilet udnyttelse af computersimuleringer med Navier-Stokes modeller. På nuværende tidspunkt er et direkte studie af problemet ikke muligt med de tilgængelige computer resourcer, pga. det store spænd af skalaer i tid og rum involveret i en sådan modellering. Projektet sigter i stedet mod at undersøge nogle af de basale mekanismer gennem et studie af det langt mere overkommelige problem, hvor man undersøger en profilsektion i en turbulent stramning. Baseret på parameter studier af indflydelsen af turbulens intensiteten, Iængdeskalaen af de største turbulente hvirvler, profilvalg og indfaldsvinkel, vil projektet generere ny viden og metoder til håndtering af turbulensen i den indstrømmende luft. Denne nye viden vil f.eks. være af stor betydning: 1. I forbindelse med aeroelastiske simuleringer hvor der benyttes vindfelter med kunstig genereret turbulens. 2. I forbindelse med design af nye profiler til anvendelse på vindmøller, for at opnå de bedst mulige egenskaber i turbulente strømninger. 3. Når man skal afgøre om det er væesentligt at have turbulente strømningsforhold i forbindelse med vindtunnel test af nye profiler. 4. I forbindelse med fortolkning af eksisterende målinger
Key figures
Periode:
2006 - 2009
Bevillingsår:
2005
Egen finansiering:
0,17 mio.
Støttebeløb:
1,83 mio.
Støtteprocent:
92 %
Projektbudget:
2,00 mio.
Kategori
Oprindelig title
Vingeprofiler i turbulent indstrømning
Program
Innovationsfonden
Fælles overordnet teknologiområde
Vind
Journalnummer
ENMI 2104-05-0074
Deltagere
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
No entries available. |
Kontakt
Kontakperson
Sørensen, Niels N.
Adresse
Risø Nationallaboratoriet for Bæredygtig Energi (Risø DTU). Afdelingen for VindenergiFrederiksborgvej 399, Bygning 118
DK-4000 Roskilde
www.risoe.dtu.dk
Sørensen, Niels N. , 46775053, nsqr@risoe.dtu.dk
Øvr. Partnere:
Email
nsqr@risoe.dtu.dk