Dansk deltagelse i IEA 'Hybrid and electric vehicle implementing agreement' fase 3 2007-2009

Projektet gør det muligt for Danmark at genoptage sine aktiviteter i IEA's Implementing Agreement om "Hybrid and Electric Vehicle" (IEA-HEV) om bl.a. elbiler med hhv. batterier og brændselsceller og hybridbiler i kombination med forbrændingsmotorer, hvortil der p.t. masseproduceres avancerede motorer og effektelektronik.
Projektbeskrivelse
Stærkt stigende oliepriser og transportsektorens næsten totale afhængighed af olieprodukter har internationalt skabt en betydelig interesse for udvikling af alternative transportteknologier. Eldrift med batterier, hybriddrift i kombination med forbrændingsmotorer og eldrift med brændselsceller er nogle af de mest lovende teknologier. Hybridbiler har i de seneste år fået et egentligt markedsgennembrud, først og fremmest i USA og Japan. Dette har samtidig betydet, at avancerede motorer og effektelektronik til elektriske køretøjer i dag er i masseproduktion. Formålet med projektet er at genoptage dansk deltagelse i IEA-samarbejdet 'Hybrid and Electric Vehicle Implementing Agreement' (IA-HEV), der er et vigtigt internationalt forum for udveksling af informationer og erfaringer om disse teknologier, som forventes at få væsentlig betydning for fremtidige strategier på energi- og transportområdet. Projektet åbner samtidig mulighed for dansk deltagelse i de tilknyttede arbejdsgrupper - 'Annex'er' - hvor eksperter fra deltagerlandene samarbejder på udvalgte emneområder. Dansk deltagelse i et nyt Annex om 'Vedvarende energi til el- og hybridbiler' vil være en interessant mulighed. I projektet indgår 5 hovedaktiviteter: 1. Forberedelse af og deltagelse i to årlige møder i Executive Committee (ExCo) og Annex I: Information exchange. 2. Udarbejdelse af dansk bidrag til IA-HEV årsrapport. 3. Løbende kontakt til IA-HEV samarbejdet. 4. Informationsformidling til Energistyrelsen og dansk netværksgruppe. 5. Udarbejdelse af statusnotat om el- hybrid- og brændselscellebiler til Energistyrelsen
Resultater

Stigende oliepriser og transportsektorens næsten totale afhængighed af olieprodukter har internationalt skabt en betydelig interesse for udvikling af alternative transportteknologier. Eldrift med batterier, hybriddrift i kombination med forbrændingsmotorer og eldrift med brændselsceller er nogle af de mest lovende teknologier. Hybridbiler har i de seneste år fået et egentligt markedsgennembrud, først og fremmest i USA og Japan. Formålet med projektet har været at genoptage dansk deltagelse i IEA-samarbejdet ''Hybrid and Electric Vehicle Implementing Agreement'' (IA-HEV), der er et vigtigt internationalt forum for udveksling af informationer og erfaringer om disse teknologier, som forventes at få væsentlig betydning for fremtidige strategier på energi- og transportområdet. Projektet har samtidig åbnet mulighed for dansk deltagelse i de tilknyttede arbejdsgrupper - ''Annexer'' - hvor eksperter fra deltagerlandene samarbejder på udvalgte emneområder. Danmark har været ''interim operating agent'' for et nyt annex om ''Vedvarende energi til el- og hybridbiler'', der efterfølgende er igangsat som en del af et bredere nyt annex om ''Plug-in Hybrid Vehicles'' med en bred kreds af deltagerlande. Der har i projektperioden været en stærkt stigende interesse for el- og hybridbiler både internationalt og i Danmark. Dette har resulteret i, at en række nye lande og EU-kommissionen har tilsluttet sig IA-HEV og deltager i gruppens møder. I Danmark er der kommet mange nye aktører på området, som har modtaget informationer som resultat af gruppens arbejde, primært gennem IA-HEV årsrapporterne. Der har været stor interesse for disse årsrapporter, der bl.a. giver en status for arbejdet med el- og hybridbiler i de enkelte deltagerlande. Danmark var i november 2009 vært for en lEA-workshop med titlen ''Grid Connected Vehicles and Renewable Energies - Exploring Synergies -'', som blev afholdt hos Energinet.dk i Fredericia. Workshoppen var meget vellykket med mange udenlandske og danske deltagere. Projektet er i alt væsentligt gennemført som beskrevet i den oprindelige ansøgning

Key figures

Periode:
2007 - 2010
Bevillingsår:
2007
Egen finansiering:
0,02 mio.
Støttebeløb:
0,31 mio.
Støtteprocent:
95 %
Projektbudget:
0,33 mio.

Kategori

Oprindelig title
Dansk deltagelse i IEA 'Hybrid and electric vehicle implementing agreement' fase 3 2007-2009
Program
EFP
Fælles overordnet teknologiområde
Bio og affald
Journalnummer
33033-0117

Deltagere

Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
No entries available.

Kontakt

Kontakperson
Horstmann, Jørgen
Adresse

Øvr. Partnere:

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk