FUD Energieffektiv transport: Avancerede komponenter til elektro mobilitet

Dette projekt vil udvikle nye power elektroniske systemer til storskala lithium-svovl-batterier, der direkte er rettet mod markedet for elektromobilitet. Lithium-svovl batterier har både større energitæthed, og er væsentligt mere sikre end traditionelle lithium-ion batterier, og desuden integreres batteristyring, inverter, lader og grid-filter i en enhed for at reducere vægt og omkostninger.

Formålet var at adressere et stort potentielt marked ved at udvikle nye effektelektroniske systemer, til storskala lithium-svovl-batterier, der direkte er rettet mod markedet for elektromobilitet.

Projektbeskrivelse

Elbiler er for dyre sammenlignet med køretøjer med fossile brændstoffer, og forbrugerne er tilbageholdende med at investere i EV teknologi på grund af sikkerhedsmæssige bekymringer og den begrænsede kørselsrækkevidde. Alle disse tre bekymringer bliver behandlet af forskning og udvikling udført i dette projekt og efterfølgende demonstreret. Konsortiet vil gennemføre forskning i Lithium Svovl batterier (Li-S), som har op til 5 gange højere teoretisk specifik energi end traditionelle lithium-ion batterier. Disse celler har også en 100% tilgængelig Depth-of-Discharge og kan ikke blive beskadiget af over-ladning, hvilket gør Li-S-celler meget mere sikre end de nuværende lithium-ion-batterier. Konsortiet vil også sammensætte effektelektroniske systemer til en enkelt enhed med henblik på at reducere omkostningerne, størrelse og vægt. Dette omfatter batteri management system, inverter, oplader og gridfilter. Projektet vil også udvikle aktiv balancering i BMS med henblik på at øge afbalanceringshastigheden, og dermed tillade anvendelsen af ringere celler, ældre celler eller udskifte enkelte celler i et batteri og derved udvide den effektive udnyttelse af et batteri og reducere levetiden omkostningerne. Målet er, at Li-S-celler med de udviklede BMS kan påvises i demonstrationsfasen af projektet på et arbejdskøretøj.

Resultater

Det blev demonstreret at det er muligt, ved hjælp af en omformer, at bruge motorstyring til at oplade batterierne.Dermed er der udviklet en multilags omformer, der kan benytte motorstyring som oplader.

Både Banke og Lithium Balance har som resultat af projektet lanceret nye produkter. Der er udviklet Hotswapping
batteri moduler, hvilket har til formål at gøre service på batteri pakken lettere. Derudover er der
udviklet et BMS system, hvilket er et system, der har til formål at optimere ydeevnen på batteri pakker og
sikre sikkerheden.
Resultaterne opfylder de klima- og energiteknologiske målsætninger defineret ved projektets start. Da de
udviklede produkter og teknologier indgår i elektrificering af transport løsninger, så er CO2 effekten størst på
længere sigt efterhånden som elektriske køretøjer udbredes. Der er frembragt stor viden om en ny
batteriteknologi, Li-S, samt om mere effektiv effektelektronik, BMS og hot-swap batterimoduler i store
batteripakker.

Key figures

Periode:
2014 - 2018
Bevillingsår:
2013
Egen finansiering:
2,85 mio.
Støttebeløb:
4,35 mio.
Støtteprocent:
60 %
Projektbudget:
7,20 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Energieffektivitet
Projekttype
Forskning
Journalnummer
1440-0007

Dokumenter

Deltagere

Lithium Balance A/S (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Lithium Balance A/S 2.26 mio. 1.51 mio.
Banke Accessory Drives (Banke ApS) 1.52 mio. 1.02 mio.
Meldgaard Miljø 0.27 mio. 0.27 mio.
Aalborg Universitet (Fredrik Bajers Vej) 0.30 mio. 0.05 mio.

Kontakt

Kontakperson
Lars Barkler
Adresse

Hassellund 13
DK-2765, Danmark

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk