SULCOR - Svovlsyre korrosion i store marinedieselmotorer
Danske forskere og motordesignere vil finde løsninger for mere effektive og miljøvenlige skibsmotorer. En del af de udfordringer der søges løst er problemer der opstår med nye miljøkrav, som skibsmotorer skal leve op til.
Størstedelen af varer på verdensplan transporteres af skibe på havene. I de kommende 5-10 år indføres skærpede krav til udledning af forurening fra disse skibe. Det drejer sig bl.a. om kvælstofoxider og kuldioxid. Samtidig indføres bl.a. skærpede krav til brændstoffernes svovlindhold. Kravene betyder, at skibenes motorer, der for en stor dels vedkommende designes af MAN Diesel & Turbo A/S i København, og ikke mindst driften af skibenes motorer, må ændres. Én af de store udfordringer i den forbindelse er at forhindre ”kold korrosion” i motorerne, som har vist sig at udgøre et større problem under de ændrede forhold. ”Kold korrosion” er en blanding af syreangreb og mekanisk slid i motoren, opstået fordi svovlsyre i højere grad kondenserer på cylindervæggen i motorerne. SULCOR er et projekt hvor DTU og MAN Diesel & Turbo er gået sammen med internationale universiteter i et udfordrende arbejde om at forstå og formulere de mekanismer, som ligger bag dannelsen og kondensationen af svovlsyre i motorerne med henblik på at vise veje til at undgå problemerne.
Key figures
Kategori
Deltagere
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) | 15.55 mio. | 3.33 mio. |
Universität Rostock | 0.60 mio. | |
Lunds Univeritet | 0.60 mio. | |
University of Southampton | 0.03 mio. |
Kontakt
Danmarks Tekniske Universitet
Nils Koppels Allé
Bygning 403, rum 206
2800 Kgs. Lyngby