Nikola - Intelligent Electric Vehicle Integration
En afgørende faktor for elbilens succes i Danmark er den udgift som er forbundet med dens introduktion i elsystemet. 'Smart charging' koncepter kan nedsætte denne udgift betydeligt for både elsystem og slutbruger, men vil ikke blive adopteret af markeds aktører eller producenter med mindre området bliver undersøgt til bunds.
Projektbeskrivelse
En afgørende faktor for elbilens succes i Danmark er den udgift som er forbundet med dens introduktion i elsystemet. Udgifter ved både produktion, transmission og distributions-ledet vil direkte kunne mærkes hos den enkelte forbruger primært igennem prisen på strøm, i form af afgifter, samt den samlede omkostning for at eje en elbil. På baggrund af adskillige projekter, deribland EDISON, er det Nikola partnernes faste overbevisning at 'Smart charging' koncepter kan nedsætte denne udgift betydeligt for både elsystem og slutbruger. Smart charging vil dog ikke blive fuldt ud adopteret af markeds aktører eller producenter med mindre området bliver undersøgt til bunds. Imens integrationen af elbiler stadig er i dens tidlige opstart er der en unik mulighed for at påvirke udviklingen af nye teknologier som vil realisere elbilens fulde potentiale.
Resultater
Nikola er et dansk forsknings- og udviklingsprojekt med fokus på forbindelsen mellem elbilen og elnettet.Med den fornødne kontrol og kommunikation er det muligt at påvirke tidspunkt, størrelse og retning på den effekt og energi, som udveksles mellem en elbils batteri og elnettet.
Denne mulighed kan udnyttes i en række ”ydelser” som skal bringe værdi til både elnet, elbilsejer og samfundet som helhed.
Nikola projektet har gennemført en grundig og systematisk undersøgelse af disse ydelser, udviklet og forsket i de nødvendige og understøttende teknologier samt demonstreret ydelserne gennem både simulerede tests samt feltdemonstrationer.
Efter at to bilfabrikanter sluttede sig til projektet, blev det muligt at gennemføre tests på serieproducerede elbiler.
Nikola har bidraget til dansk F&U gennem publiceringen af mere end 20 videnskabelige artikler, gennemførslen af 35 studenterprojekter og uddannelsen af én PhD.
Resultater fra projektet bliver brugt direkte i kommericielle aktiviteter (Frederiksberg Forsyning Pilot) og har givet anledning til opfølgende FoU aktiviteter (ACES, Parker).
Key figures
Periode:
2013 - 2017
Bevillingsår:
2013
Egen finansiering:
5,37 mio.
Støttebeløb:
10,83 mio.
Støtteprocent:
67 %
Projektbudget:
16,20 mio.
Kategori
Oprindelig title
Nikola - Intelligent Electric Vehicle Integration
Program
ForskEL
Fælles overordnet teknologiområde
Smart Grid og systemer
Journalnummer
12088
Dokumenter
Deltagere
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner | Tilskud | Eget bidrag |
---|---|---|
No entries available. |