Projektets formål er gennem deltagelse i IEA Task 29 MexNext III at udnytte vindtunnelmålinger fra en ny målekampagne på en 4.5m vindmøllerotor fra sommeren 2014 til at validere og udvikle aerodynamiske og aeroelastiske beregningsmodeller, der benyttes i forskningsinstitutioner såvel som i industrien. Det vil føre til en reduktion af CoE for vindenergi.
Projektbeskrivelse
Formålet med dansk deltagelse i IEA Task 29 Mexnext III er at udnytte resultaterne fra en ny målekampagne på 4.5m MEXICO (”Model Experiments in Controlled Conditions” ) rotoren i sommeren 2014 i den tysk/hollandske vindtunnel DNV-LLF, til validering og forbedring af aerodynamiske og aeroelastiske modeller. I det lange løb vil nøjagtigere modeller føre til reducerede sikkerhedsfaktorer ved design af vindmøller. Det vil videre bidrage til lettere og mere effektive vindmøller og til reduktion af omkostningen CoE ved vindenergi, som er nødvendig for at opfylde den danske regerings energistrategi ”Vores Energi”, som betyder hel udfasning af fossile brændstoffer i 2035 til produktion af elektricitet og varme. Den nye målekampagne på MEXICO rotoren i sommeren 2014 blev mulig efter at partnerne (TU-Delft, ECN og DTU Vindenergi) fik bevilget gratis brug af DNW-LLF tunnelen hos EU Aerospace programmet ESWIRP. DTU vil bruge flere beregningsprogrammer, der er velkendte indenfor vindenergiforskningsverdenen såvel som i industrien. Det er EllipSys3D CFD programmet, Actuator Line programmet (AL) baseret på EllipSys3D, det aeroelastiske program HAWC2 and MIRAS programmet.
Resultater
Formålet med dansk deltagelse i IEA Task 29 Mexnext III har været at udnytte resultaterne fra en ny målekampagne på 4.5m (diameter) MEXICO (” Model Experiments in Controlled Conditi-ons” ) rotoren i sommeren 2014 i den tysk/hollandske vindtunnel DNV-LLF, til validering og forbedring af aerodynamiske og aeroelastiske modeller, som benyttes af forskningsinstitutter og industrien. I det lange løb vil nøjagtigere modeller føre til reducerede sikkerhedsfaktorer ved design af vindmøller og derved bidrage til lettere og mere effektive vindmøller og CoE reduktion.
DTU har deltaget med simuleringer til modelvalideringsrunder af den aeroelastiske HAWC2 model og aktuatorliniemodellen AL samt EllipSys3D CFD modellen. Valideringerne har ført til modelforbedringer samt identifikation af områder for mulige modelforbedringer.