Dansk deltagelse i IEAs Task 24 “Økonomisk konsekvensvurdering af E-mobilitet”

Dansk Elbil Alliance

Dansk deltagelse i økonomisk værdikædeanalyse af E-mobilitet under IEA. Hvert deltagende land indsamler økonomiske data om E-mobilitet og udarbejder en landerapport .Disse bruges til en fælles benchmarkingrapport, som giver overblik over konkurrencefordele og mulige indsatsområder. Denne benchmarkingrapport formidles til nationale interessenter.

Dansk Elbil Alliance og Cleantech Insight blev opfordret af Energistyrelsen til at deltage i arbejdet under det Internationale Energi Agenturs teknologi netværk for el- og hybridbiler - IEA-HEV Task 24. Efter en ansøgning til EUDP-programmet i efteråret 2014, fik parterne støtte til at deltage i Task 24.

Projektbeskrivelse

Det Internationale Energiagentur, IEA, har igangsat Task 24 under deres Hybrid & Electric Vehicle Implementing Agreement. Det skal resultere i en økonomisk værdikædeanalyse af E-mobilitet, som gør det muligt at benchmarke de deltagene landes sektorer mod hinanden. Formålet med denne EUDP-ansøgning er at sikre dansk deltagelse i Task 24. Det omfatter identifikation af den danske værdikæde for E-mobilitet samt tilvejebringelse af økonomiske data om sektoren.

Med denne viden kan områder med vækstpotentialer inden for dansk E-mobilitet beskrives, idet de økonomiske aspekter af værdikæden for E-mobilitet for første gang bliver grundigt afdækket og holdt op mod andre landes sektorer.

Med dansk deltagelse i IEA Task 24 opnår Danmark: 1) afdækning af den nationale værdikæde for E-mobilitet, herunder sektorens aktører, samt de økonomiske styrker og svagheder af den danske værdikæde; 2) benchmarking af den danske sektor i forhold til andre lande; 3) synlighed af danske kompetencer og teknologi i et globalt samarbejde; 4) viden og indsigt i udenlandske markeder og forretningsmuligheder; 5) adgang til globalt netværk og potentielle samarbejdspartnere; 6) afdækning af forhold som har betydning for Danmarks vækstmuligheder på E-mobilitetsområdet; 7) formidling af viden, netværk og resultater til nationale interessenter.

Resultater

Formålet med projektet har derfor været at understøtte arbejdet i Task 24 ved at udarbejde en dansk landerapport, hvor de økonomiske potentialer i den danske værdikæde for e-mobilitet skulle afdækkes.

Udarbejdelsen af landerapporten har indbefattet en:

  • afdækning af den danske værdikæde for e-mobilitet, herunder sektorens aktører

  • afdækning af de danske styrker inden for e-mobilitet

Projektet har afdækket, at Danmark har etableret en række niche styrkepositioner inden for både smart grid og elbiler, der betyder, at der er et godt udgangspunkt for at udnytte de muligheder, elbilmarkedet kan tilbyde.

Det vurderes, at de erhvervsmæssige danske styrkepositioner inden for e-mobilitet er relateret til:

  • Komponenter
  • Infrastruktur
  • Mobility service

 Mulighederne for en stærk e-mobilitetssektor i Danmark styrkes ligeledes af faktorer som; geografisk korte afstande og relativt stor befolkningstæthed, at der i befolkningen er en positiv grundholdning til grøn energi, hvilket energisystemet også leverer, samt det at en relativt stor andel af befolkningen bor sådan, at det er forholdsvis enkelt at installere udstyr til hjemmeladning.

Key figures

Periode:
2015 - 2016
Bevillingsår:
2014
Egen finansiering:
0,26 mio.
Støttebeløb:
0,30 mio.
Støtteprocent:
53 %
Projektbudget:
0,57 mio.

Kategori

Program
EUDP
Fælles overordnet teknologiområde
Andet
Projekttype
IEA
Journalnummer
64014-0533

Dokumenter

Deltagere

Dansk Energi (Main Responsible)
Partner og Økonomi
Partner Tilskud Eget bidrag
Dansk Energi 0.12 mio. 0.14 mio.
Cleantech insight 0.18 mio. 0.12 mio.

Energiforskning.dk - en fælles informationsportal for energiteknologiske forsknings- og udviklingsprogrammer.

Logo innovationsfonden
Logo for EUDP
Logo for elforsk